In de herfst willen we weer chocolademelk drinken, pantoffels dragen en dineren bij kaarslicht. En dat is niet één en al pret: je bent vast al een keer nat geregend of voelt de eerste verkoudheid van het seizoen opkomen. Met deze vijftien tips voorkom je een dip en maak je van de herfst een succes!

1. Neem een warm ontbijt

Een warm ontbijt geeft energie. Bijvoorbeeld havermoutpap met een snufje kaneel.

2. Beweeg, en doe dat zoveel mogelijk buiten

In de herfst zitten we meer stil, waardoor afvalstoffen zich ophopen en dat zorgt ervoor dat je moe wordt.Wat te doen:

    • Zoek een leuke fietsroute in de buurt. Trakteer jezelf onderweg op een warme chocolademelk.
    • Ga strandjutten: spannend en gezond. Met de vondsten kun je het huis of de tuin opvrolijken. Tijdens het speuren adem je zeelucht in die rijk is aan jodium.
    • Maak een mooie wandeling. Wandelschoenen aan en gaan!

3. Eet extra boerenkool

Het is de ideale wintergroente door de flinke dosis ijzer. IJzer zorgt ervoor dat je bloedcellen zich beter vullen met zuurstof en glucose. Dit kan je net wat meer energie geven. Inspiratie nodig? Kies voor een wrap met boerenkool een boerenkoolquiche of maak boerenkoolchips

4. Drink veel water

In de herfst wordt de huid snel droog en ook je lippen zijn snel schraal. Water drinken is de beste remedie. Vind je dit te koud? Thee is een prima alternatief.

5. Zorg voor een optimale luchtvochtigheid in huis

Een optimale luchtvochtigheid is tussen de vijftig en zeventig procent. Voor de juiste luchtvochtigheid zet je de thermostaat niet hoger dan 21 graden en hang je een aantal waterbakjes aan de radiatoren.

6. Kruip lekker vroeg in bed

Je lichaam herstelt zich tijdens de slaap en dat gaat potentiële ziekteverwekkers tegen.

7. Haal rustig adem

Onze ademhaling zorgt voor de zuurstofvoorziening van het hele lichaam. Het probleem is dat we vaak te oppervlakkig en onrustig ademhalen. Elke dag vijf minuten even bewust ademen – rustig, regelmatig en diep via je buik – kan veel energie opleveren.

8. Koop een mooi boekje en schrijf daar dagelijks iets positiefs in

Een kreet die je hebt gehoord, een compliment of iets waar je die dag vrolijk van werd. Hoe klein ook, het is belangrijk je bewust te zijn van de fijne dingen in het leven en je daar ook op te focussen.

9. Eet veel fruit

Zet een rijk gevulde fruitschaal direct in het zicht en eet minimaal twee stuks per dag. Goed herfstfruit is banaan, appel, (stoof)peer, kiwi, druif en sinaasappel.

10. Probeer evenwicht te vinden tussen actief zijn en niets doen

Juist die afwisseling werkt, omdat je lichaam dan geprikkeld blijft

11. Slik extra vitamine D

In de zomer doen we voldoende vitamine D op door het zonlicht, maar zodra de ‘r’ in de maand komt, hebben veel mensen extra vitamine D nodig. Tijdens deze maanden kun je er voor kiezen om supplementen te slikken.

12. Doe iets waar je blij van wordt

Bezoek een museum, ga op visite bij vrienden, geef je zelf een massage cadeau, bak een appeltaart, organiseer een spelletjesavond of decoreer je huis in herfstthema.

13. Kijk vaker naar komediefilms of -series

Het ontspant en lachen geeft een vrolijk gevoel.

14. Maak een mooie tekening.

Nee, dit is niet alleen voor kinderen, er zijn ook kleurboeken voor volwassenen. Koop een schetsboek en een stel kleurpotloden en laat je creativiteit over het papier vloeien.

15. Ontspan!

Doe bijvoorbeeld aan yoga, mindfulness of meditatie. Het is goed voor je lichaam en je stemming.