<-- NIET ACTIEF -->

We weten inmiddels dat een gezond brein meer is dan ‘domweg geluk hebben’. Wat je kunt doen om je hersenen in topvorm te houden, is voor veel mensen echter een raadsel. Wij klopten daarom bij breinexperts aan en vroegen wat zij iedere dag doen voor gezonde hersenen.

Momenten zonder prikkels – Neuropsycholoog Mark Tigchelaar

Mark Tigchelaar, neuropsycholoog en schrijver van onder andere Focus AAN/UIT: “Hoe verleidelijk het ook is om in je pauze je telefoon erbij te pakken; het put je hersenen uit. Ik zorg daarom dat ik een aantal ‘buutvrije’ momentjes inbouw in mijn dag. Momenten waarop ik helemaal geen nieuwe prikkels opneem. Dagelijks een wandeling na de lunch is ook een goede gewoonte en de was tussendoor opvouwen kan ook goed werken om mijn hersenen even op te laden.”

Piekeren plannen – Neurowetenschapper Luc Swinnen

Luc Swinnen, arts, neurowetenschapper, stresscoach en schrijver van onder andere Rust in je brein: “In 2021 wil ik elke week een app van mijn iPhone verwijderen tot en met Facebook. In de vrijgekomen tijd kan ik dan mijmeren, waardoor de plasticiteit en de creativiteit van mijn brein zal toenemen. Om niet gestoord te worden door piekergedrag plan ik het piekeren, want elk mens heeft behoefte aan piekeren. We kunnen niet zonder. Dus als onuitgenodigde gedachten in mij opkomen, roep ik inwendig: ‘Stop!’. Om dat te compenseren, spreek ik met mezelf af elke dag te piekeren van 18:45 tot 19:00 uur. Dan laat ik mijn brein vrij spel. Ik merk nu dat zenuwslopend piekeren stilaan verdwijnt en vervangen wordt door creatieve invallen. Zalig en rustgevend.”

Lopend vergaderen – Hoogleraar klinische neuropsychologie Magriet Sitskoorn

Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie aan Tilburg University en schrijver van onder andere Het 50+ brein: “Om mijn hersenen gezond te houden, worden niet alle afspraken automatisch als beeldbellen ingepland maar vaak als gewone telefonische vergaderingen. Deze ‘gewone’ telefonische vergaderingen doe ik vaak lopend buiten in een mooie omgeving. Daarnaast verdiep ik me iedere dag in iets buiten mijn vakgebied.”

Iedere dag tien kilometer wandelen – breinexpert Charlotte Labee

Charlotte Labee, breinexpert en schrijver van onder andere Brain Balance: “Mijn hele leefstijl is ingericht op een gezond brein; ik zet alle peilers in van Brain Balance. Wat je hersenen nodig hebben, is namelijk meer dan één ding. Wanneer je beweegt gebruik je driekwart van je hersenen, daarom wandel ik iedere dag minimaal tien kilometer, doe ik aan yoga en mountainbiken. Wanneer je je stress onder controle hebt, zorg je ervoor dat je hersenen optimaal kunnen presteren en fit zijn. Wist je dat stress ervoor zorgt dat je hersenen minder goed werken? Je prefrontale cortex, betrokken bij prikkelverwerking maar ook bij je planning, krimpt namelijk. Ontspanning is daarom belangrijk. Even helemaal niets doen en stilvallen. Mediteren is iets wat ik iedere dag doe, soms twee keer per dag. Het ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe neuronen in je brein en houdt je hersenen jong. Daarnaast geeft het rust en kun je weer helder nadenken en naar processen kijken.  Gezonde voeding voor een gezond brein is voor mij heel belangrijk, want met de juiste voedingsstoffen zorg je voor je hersenen. Maar liefst twintig procent van wat je eet gaat naar je brein.”

Lees meer over dit onderwerp