Op je werk, op het station en zelfs in het winkelcentrum, overal waar we komen is straling om ons heen. Volgens Astrid Tax, woonbioloog en schrijver van het boek ‘Uitstraling’, kun je dat prima hebben, zolang je één belangrijke plek maar zoveel mogelijk stralingsvrij maakt: je slaapkamer. We leggen in vijf stappen uit hoe je dat doet.

Eerder schreven we al over het feit dat straling effect heeft op je nachtrust. De invloed van straling is volgens Astrid Tax dan ook vele malen groter in de nacht dan overdag. Dat komt omdat we ons overdag verplaatsen van en naar meerdere plekken, zoals van de auto naar je werkplek, de sportschool en de supermarkt. De nacht breng je natuurlijk door op maar één plek: de slaapkamer. Om je slaapkamer zo stralingsvrij mogelijk te maken, kun je de volgende stappen volgen.

1. Neem je slaapkamer onder de loep

Ligt jouw slaapkamer vol met apparatuur en snoeren? Dan ben je zeker niet de enige. Tax: “Vroeger hadden mensen alleen een bed en kledingkast in hun slaapkamer, nu ligt diezelfde kamer vol met snoeren, opladers, spelcomputers, een wifi-versterker, mobiele telefoon, een televisie en vaak ook nog de vaste huistelefoon. Al deze apparaten hebben invloed. Niet alleen een goed bed en frisse lucht zijn belangrijk voor een goede nachtrust. Breng daarom voor jezelf in kaart wat je allemaal in de slaapkamer hebt staan.”

2. Trek alle snoeren uit het stopcontact

De kans is groot dat het snoer van de lamp en televisie standaard in het stopcontact zitten in je slaapkamer. Maar ook al staat de tv uit, er is wel een elektrisch wisselveld meetbaar. “Wanneer je een stekker in het stopcontact plaatst zonder het apparaat aan te zetten, ontstaat er een elektrisch wisselveld rondom de draad. Ook dit wordt door je lichaam geabsorbeerd en kan de slaap verstoren. Wanneer er stroomafname is, dus wanneer je het apparaat wel hebt aangezet, gaat er stroom lopen en ontstaat er een magnetisch wisselveld. Maak er een gewoonte van om voor het slapen gaan álle snoeren in je slaapkamer uit het stopcontact te trekken. Ook die onder je bed en achter de kasten. Met een enkel elektrisch snoertje voor een nachtlampje kun je al boven die veilige waarden zitten. Uitschakelen betekent bovendien geld besparen.”

3. Creëer een plek om apparaten op te laden

Het is beter om laptops, telefoons en zelfs je tandenborstel op één plek op te laden, ver van je slaapkamer vandaan. “Vooral de mobiele telefoon wordt vaak in de nacht in de slaapkamer opgeladen. Slimmer en beter is het om een plek in huis te creëren waar alles kan worden opgeladen, een soort oplaadstation. Spreek met hele gezin of je huisgenoten af om alles wat moet worden opgeladen daar te verzamelen. Dit zorgt voor een hoop rust en direct minder straling in je slaapkamer.”

4. Vergeet de draadloze apparaten niet

Veel draadloze apparaten blijven ‘s nachts op de stand-by functie aan, zonder dat je het weet. En veel van deze apparaten zijn tegenwoordig in onze slaapkamer te vinden, zoals spelcomputers, tablets, mobiele telefoons en laptops. “Omdat veel van deze apparaten op bluetooth werken zijn ze continu een signaal aan het zoeken. Schakel deze apparaten dus gewoon gelijk uit na gebruik. Dit geldt niet voor draadloze apparaten die alleen een signaal geven op het moment van gebruik, zoals een afstandsbediening. Vergeet ook de wifi niet. Wifi is vaak verbonden met heel veel apparaten en is constant naar verbindingen aan het zoeken. De straling afkomstig van wifi valt volgens experts onder de hoogfrequente straling. Door die wifi uit te schakelen en de apparaten ook, sla je twee vliegen in één klap.”

5. Verplaats de huistelefoon

Naast de mobiele telefoon is er een nog veel grotere stralingsbron in huis: de draadloze DECT-telefoon, beter bekend als de ‘huistelefoon’. In 90 procent van de huishoudens is zo’n telefoon nog te vinden. “Veel mensen hebben de huistelefoon op hun nachtkastje staan. Wist je dat deze draadloze huistelefoons honderd keer per seconde een signaal versturen? Door veel stralingsexperts wordt deze telefoon dan ook vergeleken met een GSM-mast op ongeveer twintig meter afstand. Het is daarom heel verstandig om die niet in je slaapkamer te hebben. Als je bereid bent echt een stap verder te gaan, is een ouderwetse telefoon met een vaste hoorn een beter alternatief. Tegenwoordig bestaat er ook een veiligere variant van de DECT-telefoon: een Eco DECT Mode plus. Deze zendt alleen als er gebeld wordt en dus niet de hele tijd.”