Alhoewel we gelukkig niet allemaal met een burn-out thuis komen te zitten, lijkt er geen ontsnappen aan chronische stress. Hoe ontwikkel je een mindset en leefstijl die je minder kwetsbaar maken voor die negatieve invloeden? Samen met psycholoog Thijs Launspach, auteur van het boek Fokking druk, helpen we je op weg.

Les 1: Zorg voor meer rust

Als je altijd maar doorgaat, heb je geen tijd om stil te staan hoe je je voelt en of je stress hebt. De eerste stap om beter naar jezelf te luisteren is zorgen voor rust:

  • Adem een aantal keren per dag diep in en zorg dat je langer uit- dan inademt.
  • Plan klussen en afspraken in je agenda ruim in, zodat er ruimte bestaat voor tegenvallers.
  • Als je niets doet, gebeurt er juist heel veel. Nietsdoen is nuttig en gezond.
  • Laat je telefoon je leven niet regeren: zet hem bewust van tijd tot tijd uit.
  • Check mail en appjes bewust op een beperkt aantal vaste momenten per dag.
  • Plan tijd in om tot rust te komen en te ontspannen.

Psst: Ook je mail of app thuis checken behoort tot werktijd. Wil je een burn-out voorkomen? Dan is het belangrijk om privé toch wat meer ‘privé’ te houden.

Les 2: Ontdek waar je energie van krijgt

Yoga – Schilderen – Dansen – Naar het bos gaan – Luisteren naar muziek – Met de hond wandelen – Een dagje zee – Naar een museum – Verdwalen in een stad – Hardlopen – Tuinieren – Samen uit eten – Zingen – Massage – Een goed gesprek …. (vul zelf in: waar krijg jij energie van?)

Niet iedereen ontspant op dezelfde manier. Sommigen moeten daarvoor lichamelijk actief zijn, anderen juist helemaal niet. Ontdek wat het beste werkt voor jou om de kans op stress te verkleinen.

Les 3: Maak de juiste keuzes

Door de juiste keuzes te maken, zorg je ervoor dat je niet geleefd wordt, maar dat je zelf de regie hebt over je leven:

  • Laat het idee los dat je altijd alles mee moet maken.
  • Maak duidelijke keuzes over wat je tijd waard is en wat niet.
  • Denk na of het je waard is om aan bepaalde activiteiten veel tijd te besteden.
  • Zorg dat er geen regeldingetjes door je hoofd spoken; dat kost je veel energie.

Les 4: Erken het belang van lezen en bankhangen

Volgens Launspach is lanterfanten – zomaar wegdromen, een boek lezen of een avondje op de bank hangen – van ongekend groot belang tegen stress. “We zien dat vaak als nutteloos. Maar juist dan gebeurt er eigenlijk heel veel. Rust nemen, dat weten alle topsporters, is een voorwaarde om te kunnen excelleren. Als je dat niet doet, dan ontneem je jezelf de kans om creatief te blijven, goed te presteren en om succesvol en fijn te kunnen leven. Goed voor jezelf zorgen is de beste burn-outpreventie die er bestaat. Dat doe je het liefst ook tijdens je werk. Neem na 25 mintuten werk 5 minuten rust. Zo houd je je aandacht bij wat je doet.”

Les 5: Zorg voor een gezonde basis (met weinig stress)

Goed voor jezelf zorgen, maakt je krachtiger op elk vlak:

  • Een goede nachtrust met voldoende uren slaap.
  • Gezond eten (veel groente, veel fruit, veel gezonde vetten).
  • Beweeg! Sport is niet nodig, actief zijn is wel belangrijk.
  • Wees voorzichtig met verslavende stoffen. Denk niet alleen aan drugs, vooral ook aan cafeïne en alcohol. Betrap je jezelf erop dat je steeds meer alcohol gaat drinken, vraag jezelf dan af hoe dit komt. Zit er een emotie achter die je wilt onderdrukken?

Les 6: Wees geen slaaf van je telefoon

    Eerlijk antwoorden a.u.b.:
  • Hoe vaak laat jij je leiden door je telefoon?
  • In hoeverre moet je van jezelf direct je mail beantwoorden of steeds maar weer Facebook checken?
  • Hoeveel belang hecht je aan je volgers op Instagram of Pinterest?
  • Google je alles meteen als je iets even niet weet?
  • Kun jij twee weken zonder mobiele telefoon?

Je telefoon elke dag even uitzetten of hem op een plek wegleggen waar je hem niet hoort, zorgt ervoor dat je je focus bij je werk kunt houden en je gedachten niet afdwalen. Realiseer je dat elke pling, tring of andere prikkel je hersenen alert maakt. Dat kost niet alleen veel energie, je brein heeft ook rust nodig om te kunnen herstellen en goed te kunnen functioneren.

Les 7: Vergroot je kans op gelukkig zijn

“Er bestaat een geluksformule”, vertelt Launspach. “Dat is de som van de dagelijkse realiteit met aftrek van je persoonlijke verwachtingen. Aan die dagelijkse realiteit kun je niet veel veranderen, maar als je je eigen verwachtingen naar beneden bijstelt, is de kans dat de uitkomst van jouw geluksformule eindigt in een dikke plus aanzienlijk groter.”
Ontdek wat jouw verwachtingen zijn en wat werkelijk belangrijke drijfveren voor jou zijn door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • In hoeverre is genoeg voor jou genoeg?
  • Wil jij altijd beter, meer of mooier?
  • In hoeverre geeft werk je status?
  • In hoeverre hecht je aan groot huis of een dure auto?
  • Kun je genoegen nemen met minder salaris?
  • Ben je bereid werk te doen dat je minder stress en minder aanzien oplevert?
  • Durf je minder te werken om jezelf meer rust te gunnen?

Sleutelvraag: Kun je ook tevreden zijn met minder? Minder geld, minder winst, minder spullen, minder presteren. En al die beetjes minder zouden dan, met een beetje mazzel, kunnen leiden tot zoveel meer: meer geluk, meer gezondheid, meer tijd, meer lol. Tevreden zijn, is het nieuwe geluk. 

Wil je meer tips voor een leven met minder stress? Lees dan het boek Fokking Druk van Thijs Launspach.