Hij zit altijd in je zak, vastgeplakt in je hand of aan je oor. Thuis of onderweg speel je er dat verslavende spelletje op en hij gaat zelfs meer naar het toilet. Kortom; we kunnen eigenlijk niet meer zonder onze telefoon. Daarom is het tijd voor een digitale detox. Wij helpen je met deze 5 stappen.

Het leven is veel leuker als je niet 24/7 bezig bent met je telefoon. Eigenlijk weten we dat allemaal. Toch zie in je de trein of bus iedereen naar een schermpje staren en zelfs in bed wordt hij nog gebruikt. Ben jij deze innige  relatie met je telefoon eigenlijk ook zat? Volg dan onderstaande stappen.

Stap 1: Leg je telefoon buiten handbereik

Aan alles wat je ziet, besteed je (ongemerkt) aandacht. Zelfs als je je telefoon alleen in je ooghoek kunt zien. Maak er daarom een gewoonte van om je telefoon altijd weg te leggen. Zodat je hem niet ziet, maar ook niet voelt trillen in je zak. Zelfs vanuit bed moet je je telefoon niet kunnen zien. Is hij uit het zicht? Dan is je telefoon er ook even niet. Zo simpel is het.

Stap 2: Gebruik je telefoon niet als wekker

Maak er een gewoonte van om je telefoon voor het slapen uit te zetten. Begin met een halfuur voor het slapen en bouw dit langzaam op. Haal een ouderwetse wekker van zolder, zodat je telefoon daar ook niet meer voor nodig hebt. Ook is het zo minder verleidelijk om bij het uitzetten van je wekker andere dingen te doen op je telefoon.

Stap 3: Doe onderweg iets anders

In de trein, op de fiets of in de auto voor het stoplicht. Gebruik de momenten als je onderweg bent (ook als je loopt!) om naar buiten te kijken, muziek of de radio te luisteren, een boek te lezen, te schrijven of met mensen te praten.

Stap 4: Breng je ‘verslaving’ in kaart

Even snel op je telefoon kijken, is een automatisme. Maar wanneer kijk je het meeste op je telefoon? En hoeveel tijd per dag? Gebruik een app, zoals Menthal, BreakFree of Moment, om dit in kaart te brengen. Wees gewaarschuwd: want het is vaak! Maar het helpt je wel met gericht afkicken.

Stap 5: Ontdek dat je niet altijd bereikbaar hoeft te zijn

Het is superleuk om op de hoogte te zijn van elkaars dag, foto’s met elkaar te delen of onderweg op Facebook te kijken. Maar dit kan ook gebundeld in een uur, bijvoorbeeld aan het eind van de dag. De continue stroom berichten en meldingen van anderen, kan erg afleiden. Plan daarom voor jezelf een moment in dat je wél kijkt, want je hoeft echt niet de hele dag alles te zien wat anderen doen.

Lees ook het Premium Dossier Stress »