Stress zorgt niet alleen voor een disbalans in lichaam en geest, het komt vaak ook voort uit een disbalans in lichaam en geest. En dan kun je met nekpijn wel naar de fysio, maar als de oorzaak stress is, los je de stress en dus ook je nekklachten niet op. Weten dat je lijf en hoofd samenwerken is dé oplossing om stress tot bedaren te brengen.

Gezond leven gaat over meer dan voldoende groenten en fruit eten. Ook zorgen voor minder stress valt hieronder. En hoewel we dat stiekem best wel weten, lukt het ons maar niet om stress van ons af te schudden. Hoe kan dat? Matthijs Rumke, psychosomatisch therapeut en fysiotherapeut heeft een verklaring. “Stap je ‘s ochtends niet vrolijk de wereld in of heb je continu een terugkerende lichamelijke klacht zoals rugpijn, dan moet je écht iets veranderen.”

Nekpijn? Stress! Stress? Nekpijn!

Een belangrijk feit dat we te vaak vergeten: je psyche en lijf werken samen, altijd. “Fysieke stresssignalen – denk aan vermoeide spieren en buikpijn – negeren we (of we vinden er geen medische verklaring voor) waardoor we het grotere plaatje over het hoofd zien, namelijk dat er weleens sprake kan zijn van (te veel) stress. En als we niet beseffen dat fysieke factoren het lichaam ook kunnen belasten (denk aan verkeerde voeding of een slaaptekort), dan gaan we de symptomen bestrijden in plaats van de mogelijke oorzaak; stress.”

9 fysieke stresssignalen

Heb je last van stress, dan kan zich dat uiten in allerlei psychische maar ook in meerdere fysieke klachten. Denk aan:

  1. Hoofdpijn
  2. Buikpijn
  3. Hyperventilatie
  4. Rug- en nekpijn
  5. Maag- en darmklachten
  6. Hartkloppingen
  7. Slapeloosheid
  8. Verhoogde bloeddruk
  9. Uitval van motorische controle

Kom achter jouw belastbaarheid

Bedenkt dus eerst of die lichamelijke klacht misschien wel door stress komt. Of vice versa: dat een lichamelijke klacht voor stress zorgt. Dé tip van Rumke? “Luister naar je lijf en zorg ervoor, dan is het zo dienstbaar als mogelijk.”

Luisteren naar je lijf betekent ook jouw belastbaarheid achterhalen. We gaan er in de Westerse maatschappij simpelweg vanuit dat iedereen geschikt is om veertig uur per week te werken. Dat is niet waar, meldt Rumke. Kom dus achter jouw belastbaarheid. Oftewel: wat kan je lijf hebben, mentaal en fysiek? “Er ontstaan problemen wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht.”

  • De draaglast neemt bijvoorbeeld toe door een gemis aan structuur, negatief zelfbeeld, niet gelukkig zijn of te hoge of te lage werkdruk.
  • De draagkracht neemt toe door een fijne structuur, gezonde leefgewoonten, zelfwaardering, haalbare eisen en achter je waarden blijven staan.

Wil je meer praktische tips en achtergrondinformatie over fysieke en lichamelijke stress? In het novembernummer van gezondNU vind je een uitgebreid stappenplan over dit onderwerp.

3 praktische ontspantips

    Hoewel iedereen door andere activiteiten ontspant, zijn deze wetenschappelijk bewezen. En een tikkeltje anders dan anders.

  1. Luister naar het meest ontspannende lied ter wereld. Uit onderzoek blijkt dat het nummer Weightless door de band Marconi Union het beste helpt om te ontspannen. Een continu ritme van 60 BPM zorgt ervoor dat je hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme.
  2. Rol je voet over een golfballetje. Geef jezelf een ontspannen voetmassage door je voet heen en weer te bewegen op een golfballetje.
  3. Zorg voor twintig procent suddertijd. Iedereen heeft hersteltijd nodig en alleen slapen is niet voldoende. Doe tijdens die twintig procent suddertijd niet alleen wat jou ontspanning en energie geeft, maar voel je lijf ook. Voel je je moe of energiek? Haal je rustig adem of zit je adem hoog? Doe je dit een paar weken en voel je je alsnog niet ontspannen, maak er dan dertig tot veertig procent van.