<-- NIET ACTIEF -->

Gestresste mensen zitten meestal veel in hun hoofd. In de waan van de dag kun je je lichaam zonder dat je het doorhebt op standje stand-by zetten. Wil je minder stress ervaren? Dan kan de oplossing wel eens zijn: kom in je lijf. Met deze oefening lukt je dat.

Welk lichaamsdeel is het verst verwijderd van je hoofd? Juist: je voeten. Alleen al om die reden is het niet gek dat voetoefeningen kunnen helpen om uit jouw hoofd te komen. Dit soort oefeningen worden dan ook niet alleen gebruikt door mensen met voetklachten,  maar vanuit de Chinese geneeskunde ook ingezet bij slapeloosheid, stress en angst. Dat komt ook omdat de acupunctuurpunten worden gestimuleerd.

Snelle oefening voor minder stress

De snelle oefening die wij met jou delen, kun je elke ochtend uitvoeren om je dag ‘geaard’ te beginnen. We noemen het ‘de tennisbalmassage’. Deze oefeninge laat je voeten bewust contact maken met de grond, waardoor je meer in je lichaam komt en spieren kunt ontspannen.

Hoe voer je de tennisbalmassage uit?

  1. Ga op blote voeten staan en leg een tennisbal (of andere bal van gelijke grootte) onder de bal van je rechtervoet.
  2. Zet je hak op de grond en strek je tenen.
  3. Rol de tennisbal onder je voeten naar voren en adem diep uit. Je hoeft niet veel druk uit te oefenen, experimenteer wat voor jou prettig voelt.
  4. Bij inademing rol je de tennisbal onder je voeten naar achteren.
  5. Rol langs alle vlakken op je voet.
  6. Herhaal dit een aantal keren en ervaar het verschil met je linkervoet. Wees je bewust van hoe je voet op de grond staat. Wat voel je voor verschil?
  7. Voer de tennisbalmassage vervolgens uit bij je linkervoet.

Bekijk hier de video op Instagram waarop we deze oefening stap voor stap laten zien. En volg ons daar voor de leukste weetjes en nieuwtjes over een gezond leven.

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn. Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.