<-- NIET ACTIEF -->

De badkamer schoonmaken, die ene mail beantwoorden of een kast opruimen. De uitstellers onder ons schuiven deze klusjes eindeloos voor zich uit. Het resultaat? Een groeiende to-do list en een knagend gevoel van stress. Deze tips helpen je stoppen met uitstellen.

Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Merk je dat uitstellen je tweede natuur is geworden en je altijd een hoofd vol moetjes hebt? Dan is het tijd om er iets aan te doen. Op de lange termijn geeft uitstellen je namelijk alleen maar stress. Het goede nieuws is dat uitstelgedrag geen vaste karaktereigenschap is. Je kunt het aan- en afleren.

Stoppen met uitstellen: 5 tips

  1. Begin ’s ochtends meteen met je belangrijkste taak, de klus die je het liefst wéér uitstelt. Heb je die eenmaal achter de rug, dan zijn de rest van de taken op je to-do list ineens een eitje.
  2. Oefen iedere dag met minder uitstellen. Als je al jaren gewend bent om alles voor je uit te schuiven, kun je hier niet van de één op andere dag mee stoppen. De truc? Jezelf de tijd gunnen om eraan te wennen. Zet een wekker op vijf of tien minuten en besteed deze tijd aan iets wat al tijden op je to-do list staat. Morgen ga je er weer mee verder.
  3. Zie in dat het nu of later is. Stel je iets uit, dan betekent dat helaas niet dat je er nooit meer tijd voor hoeft te maken. Wil je stoppen met uitstellen, dan heeft het zin om te denken: ‘Als ik het nu niet doe, moet ik het later doen’.
  4. Beperk je afleidingen. Leg je telefoon uit het zicht (geluid uit!), zet je mail uit en vraag aan eventuele huisgenoten of ze je niet willen storen.
  5. Vraag jezelf af waarom het belangrijk is om te doen. Heb je geen antwoord op deze vraag? Misschien hoef je er dan wel helemaal geen tijd voor te maken. Zodra je je motivatie scherp hebt, is de kans groter dat je er wel mee aan de slag gaat.

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn. Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.