<-- NIET ACTIEF -->

Wil je een betere hardloper worden, dan ben je er volgens het internet niet met goede schoenen en gezonde voeding. Regelmatig je yogamatje uitrollen, schijnt dé manier te zijn om je hardloopprestaties te verbeteren. Maar klopt dat wel? Hardloopcoach Evy Gruyaert en yogadocent Johan Noorloos geven antwoord.

Evy Gruyaert
Evy Gruyaert
Johan Noorloos
Johan Noorloos

Volgens hardloopcoach Evy Gruyaert is yoga voor iedere hardloper een goed idee. “Met hardlopen verkort je je spieren en met yoga rek je ze. Zo creëer je ruimte in je hele lichaam en word je krachtiger. Ook verbetert yoga je algemene houding, wat weer goed is voor je houding tijdens het hardlopen.” Daarnaast maakt yoga je volgens de hardloopcoach bewuster van je lichaam. “Je leert dieper ademhalen. Dat zorgt voor meer rust in je lichaam en volume in je longen. Zodra je die buikademhaling onder de knie hebt, kun je het ook toepassen op je hardlooptrainingen. Zo haal je beter adem.”

Ook yogadocent Johan Noorloos vindt yoga en hardlopen een geschikte combinatie: “Yoga maakt het lichaam sterk, flexibel en vergroot je focus. Je creëert verlenging en ruimte in je spierweefsel en bindweefsel, die door het hardlopen vaak worden verkort en verzuurt. Daarnaast is het bewust worden van jezelf een waardevolle toevoeging aan je hardloopprestatie.”

Geschikt voor elke hardloper

Of je nu net je eerste rondje gelopen hebt of er al een marathon op hebt zitten, volgens Gruyaert heeft elke hardloper iets aan yoga. “Als beginner kun je starten met focussen op het verhogen van je stabiliteit, flexibiliteit en kracht. Loop je al langer hard, daag jezelf dan steeds meer uit.” Je geduld behouden op de yogamat vindt de hardloopcoach ook belangrijk: “Sommige poses vragen wat meer tijd om onder de knie te krijgen, wees geduldig en geef jezelf de tijd om stap voor stap te groeien. Yoga gaat niet om die perfecte eindpose, maar om de weg ernaartoe. Vergelijk jezelf niet met anderen. Kijk hoe je binnen jouw eigen lichamelijke grenzen telkens iets verder kunt komen.”

Vinyasa, hatha of yin yoga

In de yogawereld is de keuze reuze. Werk je je in het zweet met bikram yoga of zoek je juist de rust op met yoga nidra? Noorloos raadt yin yoga aan als warming-up: “Voor het hardlopen is het belangrijk om het lichaam op te warmen. Deze vorm heeft impact op het bindweefsel.” Na het hardlopen is het volgens de yogadocent waardevol om oefeningen te doen waarbij het lichaam op een zachte manier wordt gestrekt en je toewerkt naar ontspanning: “Actieve en meer dynamische oefeningen zoals bij vinyasa en hatha yoga zijn daar erg geschikt voor. Deze yogavormen hebben een positief effect op het spierweefsel.”

Gruyaert is ook enthousiast over yin yoga: “Omdat je bindweefsel soepeler wordt door deze yogavorm, kan het helpen schokken op te vangen tijdens het lopen. Hierdoor bescherm je je gewrichten en dat helpt tegen blessures.”

Minder blessures door yoga

Lopersknie, een achillespeesblessure of een hielblessure. Aan de lijst van hardloopblessures lijkt geen eind te komen. Gelukkig kan yoga helpen blessures te voorkomen. Niet alleen versterk en versoepel je je spieren en bindweefsel met deze sport, je leert je lichaam ook beter kennen. Gruyaert: “Hierdoor kun je beter inschatten tot wat je lichaam in staat is en word je bewuster van wat je lichaam je vertelt. Ben je vermoeid, voelen je spieren stram of voel je plots pijn tijdens of na je work-out? Negeer die signalen niet, maar ga na waarom je lichaam je dit vertelt. Soms ben je even toe aan wat extra rust of is er een diepliggende oorzaak die meer aandacht vraagt.”

Voor of na het hardlopen?

Dat yoga een goed idee is voor hardlopers, is inmiddels wel duidelijk. Maar wanneer kun je hier het beste tijd voor maken? Voor of na het hardlopen? Volgens de hardloopcoach en yogadocent maakt dat weinig uit. Noorloos: “Wel is het zo dat je met een koud lichaam je bindweefsel extra stimuleert. Yin yoga kan hierbij helpen.” Gruyaert raadt aan om zoveel mogelijk yoga te doen, maar wel rekening te houden met je work-out: “Na de training zorgt yoga ervoor dat je spieren rustig aan kunnen afkoelen. Als je intensief hebt gelopen, plan dan geen yogasessie met focus op stretch van je spieren. Dat zou voor overbelasting kunnen zorgen. Na zo’n intensieve work-out kun je wel kiezen voor een sessie waarbij je ademhaling tot rust komt en je lichaam herstelt van de zware inspanning.”

Aan beginnende hardlopers adviseert de hardloopcoach rustdagen waarop je yoga doet: “Wanneer je een beginnende hardloper bent, is het heel belangrijk om rustdagen te nemen tussen je trainingen. Op deze rustdagen kun je met yoga je buik- en rugspieren versterken om je stabiliteit te verhogen. Dat is belangrijk om goed te kunnen hardlopen.”

Meer lezen? Evy Gruyaert schreef Start to run en Johan Noorloos Het Nieuwe Yogaboek.