‘Een ademhalingstherapeut leert je niet hoe je goed ademhaalt. Die laat je vooral ontdekken wat voor jou ontspanning is en hoe dat in je lichaam voelt. Het gaat veel meer om de adembeleving.’ Aan het woord is Aimee van Munster, ademtherapeut en logopedist. Hoe ontdek je wat goed ademhalen voor jou is?

Stap 1: Zit aan je keukentafel

Aimee van Munster, ademtherapeut en logopedist: “Ga zitten aan je keukentafel. Doe dat elke dag even en ontdek zo wanneer je lijf ontspannen of juist gespannen is. Voelen is superbelangrijk. Je ademhaling is een soort antenne die de minste of geringste geestelijke en lichamelijke spanningen registreert. Als je je eigen lijf en ademhaling kent en genoeg opmerkzaam bent, dan kun je in een vroeg stadium stress herkennen en bijsturen. Of misschien merk je wel dat je juist nog best een beetje gas bij kunt geven, omdat je die ruimte hebt.”

Stap 2: Tel hoeveel keer je ademhaalt per minuut

“Zit je goed? Tel dan je ademhalingen eens gedurende een minuut. Gemiddeld ademen we in rust tussen de zes en twaalf keer per minuut. Ga eens zitten. Goed met je billen op het zitvlak van je stoel, rug tegen de leuning. Handen op je bovenbenen. Voeten op heupbreedte op de grond. En laat die adem maar komen. Op je eigen manier, niet geforceerd. Tel een minuut lang je ademhalingen. Hoeveel zijn het er?”

Stap 3: Ga je te snel? Verander het dan

“Haal je te vaak adem per minuut, probeer dan het volgende: duw vijf tot zes keer met je voeten tegen de grond. Voel je beenspieren aanspannen als je de druk vergroot en voel ze weer ontspannen als je je voeten loslaat. Hoe zit je nu? Wat voor een effect heeft dit op je lijf? Hoe voelt je onderrug? Herhaal de oefening, maar verleg je aandacht naar borst en schouders. Wat gebeurt daar? Herhaal dit vijf keer. Wat voor effect heeft het op je ademhaling als je met je voeten tegen de grond drukt? Adem in, adem uit. Zet dit je ademhaling vast? Druk nu je voeten in de grond terwijl je hoorbaar uitademt met een ‘fff-geluid’ en herhaal dit vijf keer. Hoe voelt dat? Als je klaar bent met uitademen, ontspan je je lijf en laat je de ademhaling weer als vanzelf komen. Druk nu opnieuw je voeten tegen de vloer en adem uit met een ‘fff-klank’. Ga vervolgens staan. Wat valt je op, waar zit je ademhaling?”

Stap 4: Knijp je billen tegen elkaar

“Veel klachten die te maken hebben met je ademhaling hangen samen met spanningen. Niet alleen mentale spanningen in de vorm van stress, maar ook spierspanning die bijvoorbeeld ontstaat door een verkeerde lichaamshouding. Vaak gaat het om gewoontes die er door de jaren heen geleidelijk en ongemerkt zijn ingeslopen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je je billen aanspant? Voel het maar eens! Knijp je billen bij elkaar. Wat doet dat met je buik? Juist, die span je aan. Wat voor een effect heeft dat op je ademhaling? Die kruipt automatisch iets naar boven of je zet hem vast. Dat hoeft niet erg te zijn. Maar als die spieren altijd verkrampt zijn en je nooit vrij kunt ademhalen, dan kan dat op termijn klachten geven.”

Weet jij wat de grootste misverstanden zijn over gezond ademhalen? Je leest ze hier.