Zitten is normaal, heel normaal. Zittend drinken we koffie, lezen we de krant, doen we ons werk, rijden we auto en ’s avonds ploffen we op de bank om – alweer – zittend tv te kijken. Dat we te veel zitten is duidelijk en dat het gezonder is om te minderen ook. Nu zul je misschien denken: als ik in de avond maar genoeg beweeg, dan is er niks aan de hand. Klopt dat?

Ja, we zitten te veel en dat weten we allemaal. Vaker van die stoel afkomen, is daarom de simpele oplossing. Want te veel zitten is slecht voor je gezondheid. Een zitnorm is er nog niet in Nederland, maar volgens onderzoeken zou je niet langer dan vier uur per dag moeten zitten. Wie dat wel doet, heeft meer kans op overgewicht, diabetes type 2 en leeft minder lang.

Zitten is slecht omdat je niet beweegt

Maar wie overdag urenlang op kantoor zit, denkt dit misschien goed te kunnen maken door ‘s avonds flink te zweten in de sportschool. Helaas is daar niets van waar. Urenlang zitten, kun je niet goed maken door flink te sporten. Na langer dan drie uur zitten treden er al veranderingen op in je lichaam die schadelijk kunnen zijn. De doorbloeding naar je hersenen en benen neemt bijvoorbeeld af, je bloedvaten kunnen minder goed werken en dat zorgt ook weer voor een hogere bloedsuikerspiegel. Dick Thijssen, hoogleraar cardiovasculaire fysiologie: “Langdurig zitten is simpelweg slecht omdat je dan niet beweegt. Lange tijd dachten we: als je overdag veel zit en daarnaast genoeg beweegt, is er niet veel aan de hand. Nu weten we dat urenlang zitten schadelijk blijft, al sport je nog zoveel.”

Evenveel risico op hart- en vaatziekten

Iemand die dus niet sport, maar tijdens een dagelijkse (werk)dag wel veel beweegt, loopt dus evenveel risico op hart- en vaatziekten en diabetes als iemand die enkele uren per week sport en daarnaast veel zit. Ook een nieuwe studie van de Universiteit van Maastricht beaamt dat. Hoe fit je ook bent en hoe vaak je ook sport, als je veel zit loop je nog steeds risico op een chronische ziekte als diabetes. Opmerkelijk! “Dat is inderdaad best schokkend”, vindt Thijssen. “Het betekent trouwens niet dat je de sportschool vaarwel hoeft te zeggen. Sporten is en blijft gezond. Maar kom vooral van je stoel af en beweeg. Loop om het halfuur twee minuten een rondje op kantoor, maak een lunchwandeling in de pauze en neem de trap. Zelf vergader ik bijvoorbeeld altijd staand. Het zijn kleine stapjes die je kunt nemen, maar ze zijn zinvol. Ongeacht hoe oud je bent, heeft in beweging blijven altijd een positief effect op je lichaam.”