Nederlanders zijn Europees kampioen zitten. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld
ruim 18 procent van de bevolking in Europa meer dan 7,5 uur per dag doorbrengt op een stoel. In Nederland doen we daar nog een schepje bovenop: hier doet 32 procent van de bevolking dat. Hoe kun je minder én beter zitten? Deze vijf stappen helpen je.

1. Word bewust van je eigen zitgedrag

Je bewust worden van je eigen zitgedrag is een eerste stap in de goede richting. Houd een dag bij hoeveel uur je zit, van het moment dat je wakker wordt totdat je weer gaat slapen. Omdat veel zitten een gewoonte is, kost het tijd om die te doorbreken.

2. Beweeg elk halfuur

Leer jezelf aan om elk halfuur een keer op te staan. Plak eventueel een post-it op je bureau als herinnering. Alle kleine beetjes helpen: telefoneer staand, loop naar een collega toe in plaats van hem of haar te mailen, lunch wandelend en strek je benen als de reclame is begonnen op televisie.

3. Wissel zitten af met staan

“Uren staan is niet beter dan uren zitten”, zegt Mulder. “Ook dan kun je rug- en nekklachten krijgen. Het gaat om de afwisseling. Daarom ben ik een voorstander van zit-stabureaus.” Ook Thijssen vindt afwisselen belangrijk. “Mensen met een staand beroep hebben vaker spataderen. Dat is al een bewijs dat langdurig staan ook niet gezond is. Het is logischer om af te wisselen.” En hoe zit het met wiebelkussens, een zitbal of een kruk. Is dat een beter alternatief voor de ouderwetse bureaustoel? “Als jij daardoor beter gaat zitten wel”, zegt Mulder. “Het is belangrijk dat je actief zit en je bewust bent van je zithouding. Een verstelbare kruk heeft daarom mijn voorkeur, daar kun je onmogelijk onderuitgezakt op gaan zitten.”

4. Zit zo actief mogelijk

Actief zitten doe je volgens Mulder zo rechtop mogelijk. “Het is het beste als je knieën lager uitkomen dan je heupen. Laat je stoel of kruk daarom altijd goed instellen. Hoe minder je rug gebogen is, hoe beter. Het is ook goed om een voetensteun te gebruiken en een kussentje voor je onderrug. Dan zit je nog meer rechtop. Krijg je pijn in je onderrug of tintelingen in je armen of benen? Dat kan een teken zijn dat je zithouding nog niet in orde is.”

5. Beweeg vanuit je stoel

YouTube staat vol handige, korte work-outs voor achter je bureau. Zo blijf je toch in
beweging, zelfs als je zit. Je lichaam heeft er ook baat bij als je af en toe met je benen wiebelt. Thijssen: “Het lijkt erop dat wiebelen met de benen tijdens het zitten voldoende is om de acute negatieve effecten van zitten tegen te gaan.”