We brouwen de lekkerste smoothies, duiken de sportschool in om onze spieren te trainen en maken ons hoofd leeg met een les mindfulness. Heel gezond allemaal, maar er is alleen één ongezonde gewoonte die we vergeten. Minstens zo belangrijk, alleen staat het bij niemand op zijn prioriteitenlijstje.

Wij Nederlanders lijken wel aan onze stoel geplakt. Na een werkdag van acht uur rijden we met de auto naar huis om daar op de bank te ploffen en uiteindelijk in bed te rollen. Voor je het weet zit je meer dan elf uur per dag. Niet voor niets worden we Europees kampioen zitten genoemd. Al deze zituren zijn natuurlijk helemaal niet gezond. Waarom niet? Dit zijn de vier belangrijkste redenen om vaker uit je stoel te komen:

1. Zitten vergroot de kans op diabetes type 2

En niet zo’n klein beetje ook. Als je zit, gebruik je je spieren bijna niet en je beenspieren al helemaal niet. Vet en suiker wordt hierdoor minder snel opgenomen in je bloed, waardoor de kans op diabetes type 2 groter is. Met elk uur dat je extra zit op een dag verhoog je de kans op diabetes type 2 zelfs met 22 procent, bleek uit onderzoek van de universiteit van Maastricht. Ook de kans op hart-en vaatziektes, depressie, kanker en obesitas is groter als je veel zit op een dag.

2. Wie overdag beweegt, is ’s avonds actiever

Als je overdag vaker beweegt, is de kans kleiner dat je ’s avond zappend voor de televisie doorbrengt. Je bent dan eerder geneigd om een rondje te lopen of naar de sportschool te sprinten. Overdag meer bewegen, hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het begint al met vaker de trap nemen, staand vergaderen en in de pauze een rondje wandelen.

3. Lang zitten gaat samen met een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden

Er zijn veel aanwijzingen dat je eerder overlijdt als je veel zit op een dag. Zo bleek uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam dat bij mensen die elf uur of meer per dag zitten, de kans veertig procent groter is dat ze vroegtijdig overlijden. Elf uur klinkt veel, maar met een kantoorbaan zit je hier zo aan. Goed nieuws: het maakt niet uit hoe oud je bent, het aantal zituren afbouwen heeft altijd positief effect op je gezondheid

4. Minder zitten, maakt je slanker

Zitten vertraagd je stofwisseling, logischer kan bijna niet. Door regelmatig te bewegen, help je je stofwisseling op gang. Op de lange termijn maakt het je zelfs slanker.

Minder zitten? Zo doe je dat:

  1. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om niet meer dan dertig minuten tot een uur onafgebroken te zitten. Leer jezelf aan om elk half uur een keer op te staan. Plak desnoods een post-it op je bureau als herinnering.
  2. De pauze tussen televisieprogramma’s is het ideale moment om even een rondje te lopen. Al is het maar naar de koelkast.
  3. Stap eens een bushalte eerder uit. Een station eerder kan ook, vaak zijn er wel OV-fietsen te huur.
  4. Kies voor een klein glas. Je dwingt jezelf zo om vaker te lopen. Let er wel op dat je genoeg drinkt.
  5. YouTube staat vol handige, korte work-outs voor achter je bureau. Slimme zoekwoorden: yoga at your desk, work-outs to do at work.