Het liefst kruip je na een lange werkdag onder een dekentje op de bank, maar eigenlijk zou je de kou moeten trotseren. Heb je er wel eens over nagedacht wat het je oplevert als je wél naar buiten gaat om te sporten? Alvast een tipje van de sluier: door te sporten in de kou verbrand je meer calorieën.

1. Het is een boost voor je immuunsysteem

Geen zin in een snotneus deze winter? Dan moet je volgens Amerikaanse onderzoekers van de Appalachian State University lekker bewegen in de buitenlucht. De onderzoekers ontdekten dat sporten in kou het immuunsysteem versterkt. Ze vergeleken de vatbaarheid voor verkoudheid van 1000 proefpersonen. De buitensporters werden maar half zo vaak verkouden dan de proefpersonen die binnen op de bank bleven zitten. Ook waren de buitensporters sneller van hun verkoudheid af. Een verklaring hiervoor dat de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten de doorbloeding stimuleren en dat je immuunsysteem hierdoor een boost krijgt.

2. Vet verbranden gaat sneller

Het is echt waar: door buiten te sporten als het ijskoud is, wordt het bruine vetweefsel sneller aangezet tot het verbranden van lichaamsvet. Dat bleek uit een onderzoek waar onder andere de Universiteit van Maastricht bij betrokken was. Zowel sporten als een lage lichaamstemperatuur zorgen voor meer vetverbranding. Daardoor val je sneller af of kun je makkelijker op een gezond gewicht blijven.

3. Je voorkomt een winterdip

Doordat de zon minder schijnt en we meer binnenzitten, kun je sneller last krijgen van een winterdip. Door veel naar buiten te gaan kun je dit voorkomen. Door te bewegen ga je je namelijk echt beter voelen. Tijdens de wandeling of rondje hardlopen komen de feel good stofjes endorfine, serotonine en dopamine vrij. Dit zijn allemaal neurotransmitters; stoffen die ervoor zorgen dat zenuwcellen met elkaar communiceren. Endorfine zorgt voor een gelukzalig en euforisch gevoel en vermindert pijn. Serotonine, ook wel het gelukshormoon, geeft je een gelukkig gevoel en dopamine zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent om door te gaan. Dat komt goed van pas in de winter!

4. Het is goed voor je hart

Sporten in de kou is veel beter voor je hart dan sporten in de hitte. Als je je inspant, produceert je lichaam namelijk warmte. In de zomer moet je lichaam deze overtollige warmte kwijtraken door je hartslag te laten stijgen. Bij kou hoeft dit niet en daardoor belast je je hart veel minder.

5. Je verbrandt meer calorieën

Nog een pluspunt van vaker naar buiten te gaan in de winter: je verbrandt veel meer calorieën, ook als je alleen een wandeling maakt. Volgens een studie van de Universiteit van Albany in New York verbranden mensen die wandelen in temperaturen onder het vriespunt, rond de -5 en -10, meer calorieën dan mensen die wandelen bij 10 graden. Dit komt omdat je lichaam bij koude temperaturen harder moet werken om warm te blijven. En dat betekent meer calorieën verbranden.

Tips voor, tijdens en na het buitensporten

  • Kleed je extra warm, zeker bij temperaturen onder het vriespunt. Draag laagjes zodat je eventueel nog iets uit kunt trekken. Ook een muts dragen is slim. Via je hoofd raak je namelijk veel warmte kwijt.
  • Drink tijdens het sporten voldoende water, ook in de winter.
  • Beloon jezelf na het sporten met een douche, maar zet die niet te heet. Je kunt het beste douchen met koud of lauw water. Dit bevordert je herstel, zorgt voor minder spierpijn en je voelt je daarna nóg fitter.