Hardlopen heeft niet alleen een positief effect op je lichamelijke gesteldheid, maar ook op je psyche. Ook al zie je soms op tegen een rondje lopen, achteraf voel je je zowel fysiek als mentaal weer fris. Hoe kan dat? Wij vroegen het psycholoog Baer Jonkers. En wees gewaarschuwd: na het lezen van dit artikel spring je meteen in je sportkleren en sprint je er vandoor!

Hardlopen kan bij mensen die last hebben van een milde depressie, burn-out of angststoornis hetzelfde effect teweegbrengen als medicatie of psychotherapie. “Doordat men zich beter gaat voelen, trots is en blij is met behaalde resultaten, ontstaat een positiever zelfbeeld. Ook het sociale effect van lopen in een groep kan positief werken. Bovendien word je moe van hardlopen en ben je lekker in de buitenlucht, waardoor je beter slaapt”, vertelt Baer Jonkers, psycholoog bij Fonds Psychische Gezondheid en expert op het gebied van running therapie.

Piekeren doorbreek je door sport

Ook heeft sporten, waaronder hardlopen, een positief effect op negatieve emoties en gevoelens. Hoe zit dat? Jonkers: “Stress ontstaat onder meer door denken en piekeren. Door te sporten of intensief te bewegen doorbreek je het piekergedrag en je denkstroom. Je zet je verstand even op nul. Dan kom je met een lekker leeg hoofd weer thuis.”

Rennen verbetert je creativiteit

Het doorbreken van je denkstroom kan volgens Jonkers nog meer teweegbrengen. “Tijdens hardlopen kan ook creativiteit ontwaken. Juist omdat je je hoofd leeg kunt maken, komt er ruimte vrij voor andere ideeën en voor oplossingen.”

Hardlopen: ‘s ochtend of avonds?

Ook het tijdstip van sporten kan van invloed zijn op je lichaam en geest. “In de ochtend wordt je lichaam wakker en activeren allerlei processen waar je gedurende de dag profijt van hebt. In de avond hardlopen heeft ook zo zijn voordelen. Zit je vol met stresshormonen, dan kun je die door te bewegen weer op een normaal niveau krijgen.”

Deze winst behaal je als je gaat hardlopen:

  • Een beter geheugen
  • Betere conditie
  • Beter slapen
  • Minder piekeren
  • Meer energie
  • Een fitter gevoel
  • Niet emo-eten op de bank
  • Meer gelukshormonen
  • Weerbaarder tegen stress
  • Minder vatbaar voor depressie