<-- NIET ACTIEF -->

In de sportschool aan gewichten hangen, je in lenige houdingen vouwen tijdens een yogales of je sporthonger stillen op het voetbalveld – lang niet iedereen wordt hier blij van. Een vorm van beweging waar wél bijna iedereen voor te porren is: wandelen. Zeker na het lezen van deze onverwachte voordelen.

1. Het zorgt voor een goede nachtrust

Het belangrijkste slaapmiddel is helemaal gratis: daglicht. Je slaapt beter als je overdag veel buiten bent geweest. Daarom is wandelen ook zo’n goed idee als je vaak moeilijk de slaap kunt vatten. Daglicht reguleert je dag- en nachtritme en zorgt voor een flinke dosis ontspanning. Hierdoor slaap je niet alleen makkelijker in, maar verbetert ook de kwaliteit van je nachtrust. Uitgerust wakker worden is dan (bijna) gegarandeerd.

2. Wandelen helpt bij lage rugpijn

Heb je regelmatig een zeurende of stekende pijn in je onderrug? Dan ben je lang niet de enige. Lage rugpijn is één van de klachten waarvoor we het vaakst bij de huisarts aankloppen. Deze zwakke plek kun je sterker maken door meer te wandelen. Je verbetert zo de bloedcirculatie in je ruggenwervel, je houding en je mobiliteit. Niet voor niets is het advies bij een zeurende onderrug om in beweging te blijven. Uit onderzoek van de universiteit van Tel Aviv bleek dat twee tot drie keer per week twintig tot veertig minuten wandelen bijna net zo effectief is als het doen van spierversterkende oefeningen tegen rugpijn. Je traint hiermee namelijk ook je buik- en rugspieren.

3. Je maakt er je darmen blij mee

Je hele lichaam heeft baat bij voldoende beweging, zo ook je darmen. Door vaker de benenwagen te nemen, verbeter je je spijsvertering. Word je geplaagd door obstipatie, dan is het helemaal een goed idee om je wandelschoenen aan te trekken. Jij en je darmen komen dan namelijk in beweging, waardoor je darmbeweging wordt gestimuleerd. En ja, dat merk je op de wc!

4. Het zorgt voor creativiteit

Als je op de helft van een werkdag verzucht dat er niets meer uit je handen komt, dan kan een ommetje de oplossing zijn. Door een rondje te wandelen, pompt je hart het bloed beter door je lichaam. Daar profiteert je hele lijf van, maar zeker ook je brein. Met name de hersenverbindingen hebben baat bij een goede doorbloeding, omdat signalen zo beter worden overgebracht. Het effect: na een wandeling ben je vaak creatiever én productiever.

5. Wandelen versterkt je weerstand

Ook voor je weerstand is wandelen een goed idee. Een goede doorbloeding versterkt namelijk je afweersysteem. Het activeert je ‘natural killer cellen’ die virussen kunnen uitschakelen. Vooral als je niet al te veel van je lichaam vraagt, zoals bij wandelen het geval is, worden die killer cellen perfect getriggerd.