<-- NIET ACTIEF -->

Kun jij met moeite de koektrommel dichtlaten? Dan is vaker op je stalen ros springen misschien de oplossing. Want naast dat fietsen wonderen doet voor je conditie, vermindert het ook je trek in zoetigheid. Hoe dat precies zit, leggen wij je graag uit.

Dat fietsen gezond is, daar is geen speld tussen te krijgen. Door te fietsen verbrand je calorieën – tussen de 350 en 1100 per uur – kom je aan een gezond portie vitamine D, vergroot je je spierkracht en train je je conditie. Daarnaast zorgt een rondje flink doortrappen voor ontspanning en voor een betere hersenactiviteit. Zijn dit nog niet genoeg redenen om nú op je fiets te springen? Dan is een verminderde trek in zoetigheid misschien het laatste duwtje dat je nodig hebt om vaker te fietsen.

Suiker en dopamine

Eet je een koekje, chocoladereep of andere suikerrijke snack, dan sturen de zoete smaakreceptoren op je tong signalen naar het voorste deel van de hersenen. Van daaruit wordt ons beloningssysteem getriggerd. De neurotransmitter dopamine komt dan vrij, wat een fijn gevoel geeft. Eet je veel suiker, dan wordt de dopaminehuishouding in de war geschopt. Het gevolg? Je krijgt alleen maar een grotere behoefte aan suikerrijke voeding. Na één koekje volgt er nog één en dan nog één en nog één… Het goede nieuws is dat er ook andere manieren zijn om je beloningssysteem aan de praat te krijgen. Namelijk: sporten.

Positieve flow door fietsen

Sporten verhoogt het calciumgehalte in je bloed. Hierdoor wordt de dopamineproductie en de opname van dopamine in je hersenen gestimuleerd. Het fijne gevoel dat je na het sporten hebt, wordt gelinkt aan je actieve prestaties. Zonder dat je het doorhebt, creëer je zo motivatie voor de volgende keer en kom je al snel in een positieve sportflow terecht. Je hoeft de motivatie niet meer uit je tenen te halen, maar bent steeds gemotiveerder om te bewegen. Een bijkomend voordeel is dat je dan ook minder trek krijgt in zoetigheid en het dus makkelijker is om de snoeptrommel dicht te laten. Probeer iedere dag dertig minuten te fietsen, wandelen, zwemmen of hard te lopen om je dopamine-aanmaak op gang te helpen.