Het kost je geen extra tijd, je hoeft er niet voor naar de sportschool, je gaat er niet van zweten en toch val je af. Wow! Dat klinkt goed. Hoe je dat doet? Met zogenaamde ‘microbewegingen’. Inderdaad: hele kleine bewegingen die super effectief zijn. Lees hier hoe je het doet en hoe het werkt. 

Terwijl half Nederland besmet lijkt met het hardloopvirus is er een nieuwe trend die eigenlijk leuker is, minder inspanning kost en nagenoeg nooit een blessure geeft: MicroBewegingen. Dat zijn subtiele spieroefeningen waarbij je bepaalde spieren een paar seconden tot enkele minuten aanspant. Het idee is dat je op deze manier de hele dag in beweging blijft, zonder dat je al te inspannend bezig bent.

4 oefeningen

Hoe doe je dat, zonder al te veel inspanning calorieën verbruiken en je spieren strakker maken? Een paar oefeningen:

  • Span regelmatig  je buik- en bilspieren aan, bijvoorbeeld voor de tv, achter je PC of tijdens het autorijden
  • Beweeg ongemerkt je voet tijdens een vergadering of achter je bureau zonder dat het storend is voor je omgeving
  • Doe een paar squats als je aan het koken bent: strek je handen voor je en buig door je knieën
  • Gebruik de rand van het bad om te ‘dippen’, je handen op de badrand en door je hurken zakken

Bewegen als je zit

Het mooie is dat je de microbewegingen bijna altijd en overal kunt uitvoeren. Thuis, onderweg in de auto en zelfs op je werk. Dat zorgt voor beweging, zelfs als je een zittend bestaan hebt. En eerlijk is eerlijk – dat hebben we bijna allemaal. Het probleem met veel Nederlanders is namelijk niet dat ze te weinig bewegen, maar te veel zitten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat langdurig zitten ongezond is. Wie veel zit, kan daardoor allerlei chronische klachten ontwikkelen zoals diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas. Volgens de onderzoekers zouden we niet meer dan 30 minuten tot een uur onafgebroken moeten zitten.

Calorieën verbranden

We moeten dus meer bewegen, maar niet iedereen heeft de tijd of de motivatie om regelmatig te sporten. Dan zullen we slim moeten zijn. Zit je vaak lange tijd achter je bureau, wissel het zitten dan regelmatig af met staan. Dat is goed voor je bloedvaten en je cholesterol en voorkomt dus allerlei klachten. En als je daar nu ook nog eens de microbewegingen aan toevoegt? Dan houd je je lijf nog meer in beweging en verbrand je bijna ongemerkt heel wat calorieën.

Gezond lijf

Natuurlijk blijft ons dagelijkse portie beweging – liefst in de buitenlucht – heel belangrijk voor een gezonde leefstijl. Microbewegingen en het afwisselen van zitten en staan vervangen dat portie beweging niet, maar kunnen bijdragen aan een gezonde lijf.

Hypo

Heb je diabetes? Dan is het prettig dat je met vrij eenvoudige trucs zoals meer staan en subtiele spieroefeningen gezondheidswinst kunt boeken zonder aanpassingen in je voeding of medicatie. Met een half uur intensief sporten ligt dat anders. Dan zul je minder insuline moeten spuiten of extra moeten eten om een hypo te voorkomen.

De boodschap? Meer beweging is goed – en daar hoef je niet per se de sportschool voor in. Door zitten af te wisselen met staan en door kleine, herhalende spieroefeningen beweeg je de hele dag door.