Smeren voor een mooie en gave huid? Staar je niet blind op potjes; wat je eet maakt een groot verschil. En waarom zou je aloë vera smeren als je het ook kunt eten? Begin daarom de dag als een beauty met deze drie verrukkelijke ontbijtjes: vol met de huidvitamines A (in ei, boter en vette vis), vitamine C (in kiwi’s, bessen, aardbeien en citrusfruit) en natuurlijk vitamine E (in noten en zaden).

1. Kiwismoothie

Nodig: komkommer, groene appel, kiwi, klein stukje gember, limoen.

Met een smoothie als ontbijt heb je heel snel, heel veel vitamines voor de rest van de dag binnen. Spoel de komkommer, appel en limoen af in koud water. Snijd de komkommer en appel in kleine stukjes. Lepel daarna het vruchtvlees uit de kiwi. Doe het vruchtvlees samen met de stukjes appel en komkommer in een blender. Voeg daar sap van de limoen aan toe met wat gember en een beetje limoenschil.

Tip: maak ijsblokjes van aloë vera of kamille! Aloë vera werkt als natuurlijke ontstekingsremmer en kamille verzacht de huid. Maar hoe kom je aan aloë vera? Bij het tuincentrum zijn de planten te koop. Als je een blad afbreekt, kun je het vruchtvlees eruit halen.

2. Yoghurt met gojibessen en cranberry

Nodig: biologische yoghurt, cranberry, gojibessen, gedroogde limoen, havervlokken.

Maak je yoghurtontbijt feestelijker door gezonde bessen toe te voegen, zoals cranberry en gojibessen. De bessen cranberry en goji werken allebei als antioxidant. Ook vertragen ze het huidverouderingsproces. Havervlokken behoren net als gojibessen tot de superfoods. Haver wordt vooral voor mensen met een gevoelige of droge huid aangeraden. Een extra lekker ontbijtje? Bedek de yoghurt met honing als topping.

3. Cranberry-walnotenbrood

Nodig: 250 gram volkorenmeel, 250 gram bloem, 75 gram cranberry’s, 75 gram gehakte walnoten, zakje gist, zout, honing, zonnebloemolie.

Heel veel zin in een boterham? Maak dan eens brood met walnoten en cranberry. Walnoten zijn rijk aan gezonde vetten voor je huid. Meng het meel met het zakje gist, wat zout, honing en zonnebloemolie in de mixer. Voeg er 275 ml lauwwarm water aan toe. Verwarm de oven voor op 200 graden en laat het deeg een uur rijzen. Kneed daarna de walnoten en cranberry’s door het deeg en leg het brood op de bakplaat bedekt met een theedoek. Het brood kan dan nog eens 30 minuten rijzen. Bak daarna het brood zo’n 20 minuten in de oven. Eet het brood pas als het helemaal is afgekoeld.