<-- NIET ACTIEF -->

Je ogen beschikken over een inventief mechanisme: ze houden zich de hele dag met traanvocht schoon. Maak je te weinig traanvocht aan? Dan worden je ogen kurkdroog. Met een branderig, jeukend of zelfs pijnlijk gevoel als gevolg. Gelukkig zijn er genoeg tips die helpen tegen droge ogen. Wij geven je er 5 die je waarschijnlijk niet kent.

1. Drink op een creatieve manier meer water

Te weinig drinken kan niet alleen zorgen voor hoofdpijn, een slechte concentratie en verstopping, maar ook voor droge ogen. Maak er daarom een gewoonte van om iedere dag tenminste 1,5 liter vocht binnen te krijgen. Kies het liefst voor water of (kruiden)thee. Vergeet je vaak te drinken? Dan helpen deze tips je misschien:

  • Geef water een twist met kruiden en fruit. Voeg bijvoorbeeld citroen, sinaasappel, limoen, blauwe bessen, gekneusde muntblaadjes of komkommer toe.
  • Zet een wekker op je telefoon die je eraan herinnert om iedere half uur te drinken. Er zijn ook handige apps te downloaden zoals ‘Plant Nanny’ en ‘Drink water reminder’.
  • Drink voor iedere maaltijd een glas water. Je komt zo eerder aan je watertaks en eet minder omdat water al vult. Het drinken van water kun je ook koppelen aan een wc-bezoek, het poetsen van je tanden of een andere gewoonte.
  • Neem altijd een flesje water mee en zet standaard een grote kan water op tafel. Ook op je werk.

2. Verminder je schermtijd drastisch

Nu het aantal zonuren oploopt, heb je nóg een goede reden om niet achter je computer, telefoon of tablet te kruipen. Door de lockdown is onze schermtijd de afgelopen maanden alleen maar toegenomen. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in samenwerking met Pearle Opticiens bleek dat de dagelijkse schermtijd van volwassenen met 14 procent is gestegen en die van kinderen met 33 procent. Gemiddeld zitten volwassenen in Nederland daarmee dagelijks zo’n vijf uur en een kwartier achter een beeldscherm. Kijk je naar een scherm, dan knipperen je ogen vier keer minder per minuut dan normaal. Het gevolg is dat je ogen droger worden. Maar dat niet alleen: door het langdurig scherpstellen van de ogen op een punt dichtbij – zoals op een scherm – verandert de bolling van het oog. Wil je minder achter een scherm zitten, maar weet je niet hoe? Maak dan de beeldschermquiz.

3. Doe oogyoga tegen droge ogen

Ooit gehoord van oogyoga? Deze kleine oefeningen hebben tot doel je oogspieren te activeren en ze elastisch te houden. Heel belangrijk, omdat we door alle tijd die we achter een beeldscherm doorbrengen nog nauwelijks ver weg kijken. Daarom is ook het advies om na twintig minuten beeldschermtijd even 20 seconden in de verte te kijken. En ook belangrijk voor gezonde ogen, vooral bij kinderen: 2 uur per dag naar buiten gaan. Deze oefeningen helpen je oogspieren in topconditie houden:

  • Cirkelen: draai zo groot mogelijke rondjes met je ogen. Cirkel hierbij langzaam van boven naar rechts, naar beneden, naar links en weer naar boven. Doe hetzelfde ook de andere kant op en herhaal dit drie keer per zijde. Sluit daarna even je ogen.
  • Horizon: houd je handen tien centimeter voor je gezicht en kijk ernaar. Vervolgens focus je op iets anders, op ongeveer een meter afstand. Kijk daarna naar een voorwerp aan de horizon, iets wat nog verder weg is. Herhaal deze oefening een keer of acht.

4. Pas je boodschappenlijstje aan

Voeding is belangrijk om je ogen gezond te houden. Maar wat zet je op je boodschappenlijstje voor goed zicht? Wij geven je inspiratie:

  • Ei, omdat hierin de pigmenten luteïne en zeaxanthine zitten waarmee je lichaam macula-pigment aanmaakt. Dit beschermt je netvlies.
  • Vette vis, omdat de vetzuren in vis ervoor zorgen dat de bloedvaten in je lichaam en dus in je ogen gezond blijven.
  • Groene bladgroenten, omdat het naast veel belangrijke vitaminen ook luteïne bevat.
  • Paddenstoelen, omdat hier van nature vitamine D in zit. Dit is een belangrijke vitamine voor je ogen.
  • Bananen, omdat kalium en zink belangrijke mineralen zijn voor de gezondheid van je kijkers. Deze vind je onder andere in bananen, amandelen, rozijnen en avocado.

5. Laat je ogen regelmatig checken

Met een oogtest kun je je gezichtsvermogen checken en controleren of er veranderingen in je zicht zijn. En dat niet alleen: er wordt ook uitgebreid naar de gezondheid van je ogen gekeken. Er zijn namelijk aandoeningen die vastgesteld kunnen worden tijdens een oogtest, onder andere glaucoom, diabetes, afwijkingen aan de schildklier en een hoge bloeddruk. Wil je je ogen laten testen, maar heb je een overvolle agenda? Dan is een online oogtest een goed begin.

Dit artikel is in samenwerking met Pearle Opticiens tot stand gekomen. Pearle bestaat al sinds 1959 en is al ruim 60 jaar de expert op het gebied van ogen.