Hoe storend is jouw huis? Rare vraag? Nee, volgens omgevingspsycholoog en interieurarchitect Susanne Colenberg kan je huis zowel ‘healend’ zijn, maar ook storend. Ze gaf gezondNU negen tips hoe je de principes van een ‘healing environment’ thuis kunt toepassen.

“Ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en werkplekken gebruiken vaak de theorie van ‘healing environment’ zodat patiënten sneller genezen en medewerkers productiever en creatiever zijn. Het is heel nuttige kennis om ook thuis toe te passen. Daarvoor is alles wat je waarneemt van belang. Het uitzicht, de vloerafwerking, welke planten in huis staan en of de lucht van goede kwaliteit is. De basisregel is ‘stoort iets? Dat levert stress op, dus is het slecht voor je gezondheid.’ Die stoorfactoren oplossen dus!”

Wat is het belangrijkste voor een gezond huis?

“De lucht moet schoon en fris zijn en niet te veel CO2 en andere gifstoffen bevatten. Die stofjes komen van bijvoorbeeld slijtend tapijt, bepaalde verfsoorten of apparaten en gaan vastzitten in stoffen. Gladde materialen houden geen stof vast, een voordeel. Te veel mensen in een kleine ruimte is ook niet zo best. Ieder ademt zuurstof in en gooit er stikstof uit. Kort gezegd moet je ventilatiesysteem gewoon in orde zijn: kiepraampjes open, filters schoon en open en een tochtkier onder de deur.”

Hoe belangrijk is de luchtvochtigheid in je huis?

“Veertig tot zestig procent vocht in de lucht is voor de meeste mensen het prettigst. Te droog zorgt voor een droge huid en ogen, te vochtig voelt weer aan als een tropisch regenwoud en schimmels en huisstofmijt nestelen zich in huis. Met een goed ventilatiesysteem val je niet snel buiten die waarden. Toch te droog of te nat? Een luchtbevochtiger of juist -ontvochtiger kan helpen.”

Harde muziek thuis, is dat goed of niet goed?

“Cruciaal voor rust in huis is geluid. Hard, onregelmatig of hinderlijk geluid waar je weinig aan kunt doen, is stressvol. Het beste is om dan naar een oplossing te zoeken. Zet zachtjes de radio aan, andere geluiden vallen minder snel op. Is het de boor van je buurman? Probeer dan afspraken te maken over wanneer hij boort.”

En planten?

“Uitzicht op levend groen helpt te ontspannen. Het gaat niet zozeer om de kleur groen, maar meer om de natuurlijke uitstraling. Natuurlijk moet je geen poster van een bloeddorstige leeuw die een giraffen karkas opeet, ophangen. Desnoods zet je nepplanten neer of hang je een foto van een klaproos op.”

Hoeveel ramen moet je huis hebben?

“Daglicht is enorm belangrijk voor een goed slaap-waakritme. Om ’s avonds snel in slaap te vallen én te blijven slapen, moet je je wel slaperig voelen. Daarvoor heb je overdag een bepaald aantal lux – lichteenheden – nodig. Daglicht bevat veel meer lux dan kunstlicht, een uurtje kan al genoeg zijn. Zit je dus de hele dag in een hokje zonder ramen met tl-balken aan, dan red je het benodigde aantal lux niet. Beter is om een stoel of bank naast het raam te zetten. Zo kijk je af en toe naar buiten (groen!), krijg je genoeg daglicht tot je én je ogen ontspannen ook door de verschillende dieptes.”

Susanne’s tips voor een gezond huis:

Planten verversen lucht: “Planten met bladeren zetten CO2 in zuurstof om. Kies voor een drakenbloedboom, ficus, varen of arecapalm, die filteren de meeste gifstoffen uit de lucht. Cactussen doen dat ook, maar veel minder.”

Schone rommel is niet erg: “Zolang de bewoners rommel in huis niet storend vinden, laat het dan lekker liggen. Sommigen gedijen er zelfs bij. Belangrijk is wel dat die rommel ‘schoon’ is en de berg geen stofnest wordt.

Regelmatig afstoffen: “Cliché, maar echt waar. Regelmatig je huis stofvrij maken is gezond. Veel stof maakt je huis gevoelig voor schimmels en bacteriën. Toch kun je beter niet iedere dag alles desinfecteren, dan bouw je zelf geen weerstand op en worden bacteriën juist eerder resistent.”

Donkere slaapkamer, lichte woonkamer = lekker slapen: “Genoeg daglicht overdag helpt om ’s nachts beter te slapen. Het moet juist donker en stil zijn in je slaapkamer. Kijk een halfuur tot uur voordat je gaat slapen geen tv, want het blauwe licht onderdrukt de aanmaak van slaaphormoon melatonine. En doe in je slaapkamer alleen ontspannende activiteiten.”