Het is zomer. De blote benen mogen weer gezien worden en het is heerlijk vertoeven op het terras. De zon geeft ons een lekker gevoel. Niets lijkt een perfecte dag in de weg te staan, totdat een tintelend gevoel op je lip de kop opsteekt. Nog voordat je in de spiegel kunt kijken zit het jeukende blaasje er al, een koortslip.

Herkenbaar en héél vervelend? Ja! Een koortslip lijkt altijd te verschijnen op de meest ongelukkige momenten, maar dat is niet zo. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine-D en kan ons afweersysteem onderdrukken. Daarom kan zonlicht voor een jeukend en besmettelijk blaasje zorgen. .

Hoge dosis UV-straling is de boosdoener

De boosdoener is een hoge dosis UV-straling. Dat gaat als volgt: de UV-straling maakt cellen kapot die betrokken zijn bij de afweer van infecties met bacteriën en virussen. Ons afweersysteem werkt daardoor minder goed. Niet vreemd dus dat je juist vaker in de zomer met een jeukende lip opgescheept zit.

Als je dan een koortslip hebt, voorkom besmetting. Vermijd altijd contact met de huid van een ander. Zoenen is dus onverstandig. Net als het delen van je glas drinken en je tandenborstel. Behandel je koortslip het liefst met een product met SPF. Is het eindelijk verdwenen (hoera!), dan wil je dat natuurlijk het liefst zo houden. Door een lage weerstand kan een koortslip steeds weer terugkomen, want het herpes virus verdwijnt nooit uit je lichaam. Een optimale weerstand is het enige wat het kan helpen voorkomen.

Met deze vijf stappen word jij je koortslip de baas

1. Vermijd de zon: En bescherm je lippen met een lippenbalsem met SPF.

2. Eet gezond: Als je een tijd minder gezond eet, is de kans groter dat je een koortslip krijgt. Eet dus voldoende groente en fruit.

3. Slaap genoeg: Probeer minimaal zeven uur per nacht te slapen. Te weinig slaap heeft invloed op je weerstand en kan je zo een koortslip bezorgen.

4. Voorkom stress: Probeer de grootste stressveroorzakers aan te pakken. Een koortslip net voor de vakantie, komt niet toevallig. Je weerstand is lager als je veel stress hebt.

5. Blijf in beweging: Bewegen is gezond en ook goed om je weerstand op peil te houden.

Lees meer over dit onderwerp in het dossier »