Fronsrimpels, kraaienpootjes of een onderkin? Steeds meer mensen gaan ze te lijf met gezichtsyoga. Onderzoek wees zelfs uit dat je door deze kleine oefeningen er drie jaar jonger uit kunt gaan zien. Waarom helpt gezichtsgymnastiek tegen rimpels? En hoe doe je deze oefeningen thuis? We vroegen het gezondheidspsycholoog en yogatherapeut Lizzy Wakefield.

Zo normaal als het is om in de sportschool je buik-, bil- en beenspieren te trainen, zo ongewoon is een workout voor de spieren in je gezicht. Onderzoek naar de effecten van gezichtsyoga doen ons geloven dat daar nodig verandering in moet komen. Zo leerden onderzoekers van de Northwestern University 32 gezichtsoefeningen aan een groep vrouwen tussen de 40 en 65 jaar. Ze kregen de opdracht om gedurende twintig weken een paar keer per week gezichtsyoga te doen. Voor deze oefeningen hadden de proefpersonen zo’n dertig minuten nodig. Na twintig weken bekeek een groep dermatologen de voor- en nafoto’s van de proefpersonen. Ze wisten niet in welke volgorde de foto’s waren genomen. Op de nafoto’s werden de vrouwen gemiddeld drie jaar jonger geschat.

Natuurlijke botox

Dat gezichtsyoga rimpels helpt verminderen en je er dus jonger uit laat zien, is volgens gezondheidspsycholoog en yogatherapeut Lizzy Wakefield niet gek: “Zonder dat we het doorhebben spannen we soms bepaalde spieren in ons gezicht te veel aan en ontspannen we ze te weinig. Welke spieren dit zijn, kan verschillen per persoon. De één spant bijvoorbeeld de kaakspieren ongemerkt veel aan en de ander de ogen. Hoe en hoeveel je de spieren in je gezicht aanspant, heeft niet alleen effect op rimpelvorming, maar kan ook hoofdpijn of slaapproblemen veroorzaken. Door gezichtsyoga worden de spieren in je gezicht steviger, kun je ze beter ontspannen en wordt je gezicht beter doorbloed. Het werkt als natuurlijke botox.”

Hoe vaker je gezichtsyoga doet, hoe beter je de spieren in je gezicht leert kennen. Oefening baart kunst dus. Wakefield: “Na een tijd oefenen, denk je opeens: ‘Ik maak altijd een frons, hoe ontspan ik dat gebied eigenlijk?’. Gezichtsyoga maakt je dus veel bewuster van hoe je de spieren in je gezicht gebruikt.”

Gezichtsyoga in de supermarkt

Van je voorhoofd tot onderlip, voor bijna alle spieren in het gezicht is er wel een oefening. Maar hebben deze oefeningen ook effect als je al een diepe fronsrimpel en kraaienpootjes hebt? “Dingen die er al zijn, kunnen minder worden. Helemaal weg kan ik je niet beloven. Je moet ook niet van de één op andere dag veranderingen verwachten, want het gaat langzaam. Het grote voordeel van gezichtsyoga vind ik dat het lekker voelt en makkelijk is. Doe het nadat je je gezicht hebt ingesmeerd met crème, als je in de auto zit of desnoods als je in de rij staat van de supermarkt. Sommige oefeningen zien er gek uit en andere zijn juist heel subtiel. Niemand heeft het dan door!”

6 gezichtsyoga oefeningen tegen rimpels, wallen en onderkinnen

Wil je de spieren in je gezicht vaker bewust aanspannen en ontspannen? Probeer dan deze oefeningen van Lizzy Wakefield. Je kunt de oefeningen zo vaak herhalen als je wilt. Bouw eventueel de herhalingen per oefening op. Start bijvoorbeeld met vijf keer of vijf seconden per oefening. Tip: blijf gedurende de oefeningen ontspannen doorademen door je neus.

1. Oefening tegen wallen: “Leg je duim, wijs- en middelvinger op de huid onder je ogen. Trek de huid voorzichtig naar beneden en probeer tegelijkertijd je ogen stevig te sluiten.”

2. Oefening tegen een onderkin: “Steek je hals iets naar voren en je kaak iets omhoog, maak een lachende mond. Houd deze oefening een paar in- en uitademingen vast.”

3. Oefening tegen fronsrimpels: “Open je ogen zo wijd mogelijk zonder je wenkbrauwen te fronsen”. Of: maak een frons en ‘trek’ deze frons in minimaal vijf seconden weg met je vingertoppen. Van het midden van je gezicht, richting de zijkant van je hoofd.”

4. Oefening tegen lijntjes onder je neus: “Maak een brede lach en breng je mondhoeken richting je oren. Spreid je ogen en kijk opgewekt.”

5. Oefening voor het hele gezicht: “Adem in door je neus, sluit je ogen en span alle gezichtsspieren aan. Maak vuisten van je handen. Adem uit door je mond, doe je ogen wijd open en steek je tong zo ver mogelijk uit.”

6. Oefening voor een rimpelvrije mond: “Maak de klank ‘ooo’ en de klank ‘aaa’ met of zonder geluid.”

Meer weten over Lizzy Wakefield en gezichtsyoga? Bezoek haar website.