Niet iedereen is gezegend met een prachtige, volle haardos. Maar iedereen heeft wel een pan. En een keuken. Dat is goed nieuws, want je kunt wel degelijk je haar voeden met beter eten en dus zorgen voor meer glans, krul en minder pluis en droog haar. Pak je boodschappenlijstje erbij en experimenteren maar!

Haar dat goed zit, is belangrijk. Het geeft je een zelfverzekerd gevoel. Maar hoe kan het dat jouw haar zoveel verschilt met dat van je vriendin of collega bij wie het wel altijd (altijd!) perfect zit en glanst? Natuurlijk komt dat door erfelijkheid en de manier hoe je je haar verzorgt, maar ook je voeding is bepalend.

Het effect van borstelen en föhnen van je haar

Zit dun en sluik haar in de familie? Tja, dan doe je jezelf tekort met dure verzorgingsproducten die een volle haardos beloven. Erfelijkheid is zeer bepalend voor je haar. En uiteraard is dat een factor die je niet kunt bepalen. De kleur, structuur en maximale lengte van je haar is al bepaald voordat je geboren bent. Toch is er nog steeds van alles te bereiken met die andere succesfactoren.

Gezond haar start met een goede verzorging. Maar dat is wat anders dan dure shampoos gebruiken en de kapper bezoeken. Heel belangrijk is ‘gewoon’ borstelen; zo stimuleer je de bloedvaten op je hoofdhuid. Als de bloedcirculatie van het bloed verbetert, krijgt je haar meer zuurstof en voedingsstoffen. Door je haar te borstelen stimuleer je ook de talgklieren. Hierdoor wordt je haar minder droog, zachter en glanzender.

Ook je leefstijl heeft veel invloed op je haar. Roken, zonnebaden en elke dag je haar föhnen is niet goed voor je haar. De stelregel is simpel: haar houdt niet van extremiteiten. Vermijd als het kan zeewater, chloor, zonlicht, stijltangen en verf.

Voeding voor je hoofdhuid en haar

Je hoofdhuid en je haar worden gevoed door wat je eet. Als je gevarieerd eet, krijg je nagenoeg alle vitaminen en mineralen binnen die belangrijk zijn voor gezond haar. En heb je extra voedingskracht nodig, bijvoorbeeld omdat je droog, vet of uitvallend haar hebt, dan helpen deze specifieke voedingstips.

Dit is het menu voor mooi haar

Mooier haar door wat je eet? Dat start natuurlijk met gezond en gevarieerd eten. Maar er zijn er ook nog echte haarvitamines;

  • Vitamine B5 (pantotheenzuur) – deze vitamine kan het haar iets dikker maken. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan pantotheenzuur zijn volkoren graanproducten, aardappelen, eieren, zuivelproducten, vlees en vis.
  • Een tekort aan de vitamine B8 (biotine) kan zorgen voor haarverlies. Biotine vind je in noten, pinda’s, eieren, zuivelproducten, vis en peulvruchten. Het wordt ook gevormd in de darmflora (darmmicrobioom), dus ook het eten van vezels is belangrijk.
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren (in vette vis, lijnzaadolie, noten en zaden) zorgen voor meer glans. Vooral fijngemalen lijnzaad is goed, vanwege de B-vitamines, mineralen en vezels.
  • Het spoorelement silicium (kiezelzuur) zorgt voor sterk haar. Brandnetel heeft een hoog siliciumgehalte, maar kleine kans dat je dat vaak eet. Ook gierst, haver en citrusfruit zijn rijk aan kiezelzuur.
  • Selenium, ook een spoorelement, houdt de hoofdhuid gezond. Vis en paranoten zijn goede bronnen van selenium.

Wist je dat minder wassen juist beter is voor je haar en je hoofdhuid? Neem je wasbeurten onder de loep.