<-- NIET ACTIEF -->

Keelpijn, een verstopte neus, bijholteontsteking, griep… Ben je ieder jaar weer de klos? Waarschijnlijk valt er wel iets te verbeteren aan je weerstand. En dat is echt niet zo moeilijk.

Stap 1: Voed je immuunsysteem

Door gezond en gevarieerd te eten, zorg je dat je lijf alle bouwstenen krijgt om optimaal te kunnen functioneren. Weerstandversterkend zijn volkorenproducten, zilvervliesrijst, noten, zaden, koudgeperste olie, gefermenteerde zuivelproducten als karnemelk en biogarde en vette vis als zalm, haring of makreel. Ook is het slim om regelmatig wortel- en stengelgroenten als asperges, knolselderij, radijs, wortels en selderij op het menu te zetten. Deze groenten zitten vol glycanen, stoffen die je afweersysteem ondersteunen. Zorg daarnaast voor voldoende calcium en zink en niet te vergeten vitamine C. Deze onmisbare vitamine helpt bij het opbouwen van een sterk immuunsysteem en zorgt dat je lichaam interferon aanmaakt, een stof die virussen uitschakelt. Rozenbottels, (citrus)vruchten, kiwi’s, aardappels en verse groenten zijn voedingsmiddelen die veel vitamine C bevatten. Eventueel kun je aanvullend een vitamine C-preparaat nemen. Wees tenslotte matig met geraffineerde voeding, witmeelproducten, koffie, thee, suike, alcohol en tabak. Deze producten verlagen je weerstand.

Stap 2: Beweeg je fit

Door te bewegen voel je je fitter en sterker. Voor een optimale weerstand is het dan ook een must om regelmatig – het liefst elke dag een halfuur – flink te bewegen. Vooral fietsen, zwemmen en stevig wandelen zijn goed omdat je daarbij veel zuurstof binnenkrijgt. Je lichaam raakt beter doorbloed, voedingsstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen afgevoerd. Zo kunnen de witte bloedlichaampjes van je immuunsysteem beter hun werk doen.

Stap 3: Buiten zuurstof opsnuiven

Languit op de bank bij de warme kachel… Heerlijk, maar doe het niet te vaak. Je slijmvliezen drogen erdoor uit en dat maakt je vatbaarder voor infecties. Ga voor een goede weerstand en meer energie elke dag minstens een halfuur de frisse buitenlucht in. Beweeg daarbij zoveel mogelijk, je krijgt dan extra zuurstof binnen, met alle positieve gevolgen van dien.

Kleed je trouwens niet té warm aan als je naar buiten gaat. Pas je kleding laagje voor laagje aan de naderende winter aan. Zo kan je lichaam wennen aan de gure weersomstandigheden en ben je beter bestand tegen kou.

Stap 4: Hard je lichaam in de sauna

De sauna is ontspannend, gezellig en nog gezond ook. Ga je er regelmatig naartoe, dan raakt je lichaam ‘gehard’ en zul je minder snel kou vatten. Hoe dat kan? Door de stijging van de temperatuur in de saunacabine stijgt je temperatuur: inwendig wordt deze zo’n 38 à 39 graden terwijl je huidtemperatuur toeneemt tot 40 graden of meer. De in de huid gelegen bloedvaten gaan hierdoor wijd open staan. Tijdens het afkoelen onder de koude douche en in het dompelbad, vernauwen de bloedvaten in je huid zich razendsnel. Als je daarna een warm voetenbad neemt, verwijden ze zich weer. Als je eens per week naar de sauna gaat, word je steeds minder gevoelig voor temperatuurverschillen, ook in het dagelijks leven.

Het heeft trouwens geen zin om naar de sauna te gaan als je al een verkoudheid of griep hebt opgelopen. Je kunt deze niet meer onderdrukken. Sterker nog, die warmte-koudeprikkels verhevigen je zieke gevoel alleen maar.

Opwarmen en afkoelen in je eigen badkamer

Ga je liever niet naar de sauna, dan kun je thuis een uitgebreid badritueel volgen. Vul je bad met water van 36 tot 38 graden en voeg eventueel wat aromatische oliën toe. De warmte van het water zorgt ervoor dat je volledig kunt ontspannen. Ga er na tien tot vijftien minuten uit en eindig met een koude douche. Begin bij de voeten en douche langs de buitenkant van je been omhoog tot de lies. Werk dan langs de binnenkant van je been naar beneden. Doe hetzelfde met je andere been en met je armen (dan beginnen bij de handen uiteraard) en douche daarna je hele lichaam af. Eindig met het afdouchen van je rechter- en daarna je linkervoetzool. Zo stimuleer je de bloedsomloop en sluiten de poriën zich. Ga na het baden lekker liggen. Gun jezelf even helemaal de rust. Sta daarna langzaam op. Tien tegen een dat je je daarna heerlijk ontspannen voelt.

Heb je weinig tijd voor zo’n uitgebreid ritueel, dan kun je ook wisseldouches nemen.

Stap 5: Wees voorzichtig met antibiotica

Antibiotica zijn soms overmijdelijk. Maar als je ze te vaak krijgt toegediend, verstoort het de natuurlijke verdediging van je lichaam tegen bacteriën en virussen. Bovendien doden de antibiotica niet alleen de schadelijke, maar ook nuttige bacteriën. Zo raakt je darmflora aangetast. En een gezonde darmflora is nou juist zo belangrijk voor je weerstand! Kun je een antibioticakuur niet vermijden, neem dan na afloop een probioticakuur.