Het is een feit dat afvallen niet alleen een kwestie is van minder of gezonder eten en dat iedereen slanker wordt van meer bewegen. Maar zijn er ook leukere en lekkerdere manieren om slanker en fitter te worden? Wij gingen te rade bij bruinvetexpert en internist in opleiding Marriëtte Boon.

1. Eet meer rode pepers

Mariëtte Boon bruinvetexpert bij het LUMC en internist in opleiding: “Bruin vet jaagt de verbranding aan, waardoor je kunt afvallen zonder dat je minder hoeft te eten. Waar we nu vooral onderzoek naar doen, is hoe je wit vet – want daar hebben we meestal genoeg van – kunt transformeren naar bruin vet. We maken enorme sprongen op dit vlak. Hopelijk komen we over niet al te lange tijd met medicijnen die dit mogelijk maken. Tot die tijd kun je zelf bruin vet activeren door elke dag twee uur in een ruimte te zitten waar de temperatuur niet boven de 17°C komt. Een studie liet zien dat dit binnen enkele weken leidt tot vermindering van je vetmassa. Of ga buiten sporten als het koud is. Ook koud afspoelen tijdens het douchen kan helpen. Ben je daar geen fan van? Dan kun je flink rode pepers gaan eten, hierin zit capsaïcine. Van deze stof is aangetoond dat het bruin vet activeert. Ook over groene thee en koffie hebben we zo onze vermoedens, maar bewezen effectief zijn die nog niet.”

2. Wiebel tegen de kilo’s

“Soms kun je de verbranding al verbeteren door kleine veranderingen in je leven door te voeren. Wiebelen bijvoorbeeld kan helpen om af te vallen. Dus praat met je handen, wiebel met je benen, span je bilspieren aan, knijp eens in een stressbal, speel met je pen. Mensen die bewegelijk zijn, zijn over het algemeen slanker dan gemiddeld. Je hoeft dus niet per se naar de sportschool om af te vallen, soms is ‘gewoon niet stilzitten’ al een stap in de goede richting. Zeker als je dat combineert met gezonder eten en beter slapen.”

3. Slaap je slank

“Wat veel mensen niet weten is dat je het stresssysteem niet alleen activeert door mentale stress, maar ook door pijn, ziekte en slecht slapen. Allemaal verhogen ze de aanmaak van cortisol, die vanwege zijn biologische werking extra buikvet en snacktrek geeft. Dus als je overgewicht hebt, is het altijd zaak om ook je stress aan te pakken. Yoga, maar ook meditatie en vooral mindfulness kunnen dan ondersteuning bieden en ook sport kan helpen bij het kanaliseren van stress.”

4. Pas op met plastic

“Ik denk dat we ons nog onvoldoende bewust zijn van hormoonverstorende stoffen die in het milieu zitten. Bisfenol A is een stof die in plastic voorkomt, waarvan we weten dat die je hormoonhuishouding kan verstoren en op die manier overgewicht in de hand zou kunnen werken. Dat blijkt uit muisstudies. Zo zijn er meer hormoonverstoorders die je dik zouden kunnen maken. Het onderzoek hiernaar is nog in volle gang.”

5. Check je medicatie

Medicijngebruik kan van invloed zijn op je gewicht. Het is een van de aspecten die we meenemen als we mensen proberen te helpen aan een gezond gewicht.” Bespreek met je arts of jouw medicatie als bijwerking kan hebben dat je er dikker van wordt. Wellicht is er een alternatief geneesmiddel voor handen die dit neveneffect niet heeft.

6. Heb compassie

“Als je nu tijdens het sporten een blessure oploopt, dan vindt iedereen dat heel erg voor je. Mensen leven mee, wensen je beterschap. Er wordt echt niet gezegd: ‘Tja, dan had je maar niet moeten sporten.’ Zo denken wij wel over mensen die een probleem hebben met hun vetstofwisseling. Sporten brengt net zo goed risico’s met zich mee als andere leefstijlkeuzes. Ik hoop dat mensen met obesitas op wat meer compassie kunnen gaan rekenen. Afvallen is vaak al zo’n strijd en niemand zit erop te wachten om obees te worden. Nogmaals, dat is geen keuze. Ik hoop dat mensen dankzij ons boek begrijpen welke ingewikkelde systemen schuilgaan achter het ontwikkelen van obesitas en waarom het niet altijd eenvoudig is om slanker te worden en op gewicht te blijven. Als je dat namelijk begrijpt, word je milder tegenover jezelf als afvallen niet lukt, maar ook tegenover mensen die veel te dik zijn.”