<-- NIET ACTIEF -->

“Ontbijt iedere ochtend, want het is de belangrijkste maaltijd van de dag”, hoor je veel mensen roepen. En toch ontbijt tegenwoordig lang niet iedereen, zoals mensen die intermittent fasting doen. Hoe zit het nou: hebben we elke dag een ontbijt nodig of niet?

Ontbijt jij iedere ochtend? Of krijg je geen hap door je keel voor de klok twaalf uur slaat? Een aantal jaren terug gingen er veel geluiden dat je iedere dag moet ontbijten voor een gezonde start. Zo zou het je stofwisseling snel op gang brengen, zodat je later op de dag efficiënter kunt eten. Maar is dat eigenlijk wel waar? Wij selecteerden de nieuwste inzichten uit het boek Ingelepeld van Tim Spector.

Geen bewijs

Laten we beginnen bij het begin: er is geen wetenschappelijk bewijs dat ontbijten je stofwisseling op gang brengt. Ook de beweringen dat je door het overslaan van maaltijden sneller aankomt, of dat dit een negatieve invloed heeft op de ruststofwisseling blijken niet bewezen. Sterker nog: als je wilt afvallen kan het juist slim zijn om je bammetje over te slaan.

Ontbijt overslaan kan wel zorgen voor honger

Zorgt het skippen van je ochtendmaal er dan niet voor dat je later op de dag sneller een vreetbui krijgt? Ja, die kans is dan wel weer groter. Het blijkt namelijk dat mensen die het ontbijt overslaan, bij de lunch geneigd zijn meer te eten. Toch heeft het overslaan van ontbijt gunstige effecten op het lichaamsgewicht, volgens Spector, door de niet-gegeten calorieën van een overgeslagen ontbijt.

De voordelen van niet-ontbijten

Wat is het voordeel van het overslaan van je bakje kwark in de ochtend? Dat is voornamelijk het feit dat je langere tijd vastend doorbrengt. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat het verlengen van onze vastenperiode tot langer dan twaalf uur kan leiden tot een verlaging van de insulinespiegel. En dit kan mensen helpen met afvallen. Wil je dus afvallen, dan kan het interessant zijn om niet te ontbijten.

Waar komen de onterechte claims vandaan?

Claims die beweren dat een ochtendmaal nodig is, komen meestal voort uit uitingen in de media en kleine onderzoeken. Sommige studies zijn namelijk gebaseerd op een kleine groep respondenten, en daarmee niet altijd goed te vertalen naar ‘de gemiddelde Nederlander’. Zo beweerden enkele krantenkoppen dat mensen die hun ontbijt overslaan, vaker overgewicht hebben. Het overgeslagen ontbijt was echter niet de oorzaak. Bijkomende factoren – zoals een lager inkomen of een minder goed voedingspatroon – bleken het beeld te vertekenen.

Moet ik nu ontbijten of niet?

Op de vraag of we moeten eten in de ochtend en hoe laat, bestaat geen pasklaar antwoord dat voor iedereen geldt. Een voedingspatroon is persoonlijk. Hoe voel jij je als jij ontbijt? En hoe voel je je als je dat bakje kwark bewaart voor de lunch? Je kunt eens proberen om je ontbijt over te slaan en te kijken hoe je je daarna voelt. Wil je afvallen, dan kan het vooral interessant zijn, maar ook dan is het niet altijd de gezondste keuze. Het voedingscentrum raadt bijvoorbeeld aan om wél iedere dag te ontbijten vanwege de belangrijke voedingsstoffen zoals calcium, foliumzuur, vitamine B2, vitamine A en vezels. Zij geven de tip om – wanneer je je ontbijt skipt – wel iets gezonds mee te nemen. Zodat je niet in de verleiding komt onderweg alsnog iets ongezonds te halen. Al met al is het dus vooral een persoonlijke keuze en is het één niet (on)gezonder dan het ander. Wat past bij jou?