<-- NIET ACTIEF -->

Ligt er op jouw bord wel eens seitan? Inmiddels staan tofu en tempeh bekend als gezonde alternatieven voor vlees, net als paddenstoelen en peulvruchten. Zijn we er dan? Niet dus, want wat dacht je van seitan! Het is een ideale vleesvervanger die al jaren in China en Japan wordt gebruikt. Wat zijn de gezonde voordelen?

1. Het is een bron van eiwitten

Seitan betekent in het Japans letterlijk ‘gemaakt van eiwitten’. De basis is tarwemeel; van dit meel wordt een deeg gekneed tot er gluten vrijkomen. Vervolgens wordt het gewassen tot er alleen maar tarwegluten over zijn. Deze worden dan gekookt in een bouillon van sojasaus, zeewier en gember. Seitan wordt ook wel een heuse eiwit-kampioen genoemd en bevat vooral nuttige, goed opneembare eiwitten. Check wel altijd de verpakking en kies voor het minst bewerkte product.

2. Seitan bevat alle essentiële aminozuren

Ons lichaam heeft 22 aminozuren; bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Ze zijn onder andere belangrijk voor de opbouw van cellen en een gezond gewicht. Sommige aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken uit bijvoorbeeld andere aminozuren. Dit zijn niet-essentiële aminozuren. De aminozuren die je wel volledig uit voeding moet halen heten essentiële aminozuren. Dit zijn er negen: histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, fenylalanine, threonine, tryptofaan en valine. Een hele mond vol maar wat vooral leuk is om te weten: seitan bevat ze alle negen!

3. Er zit géén cholesterol in

Seitan bevat nauwelijks vet en geen cholesterol. Hoewel cholesterol belangrijk is voor het lichaam, vergroot een hoog cholesterol de kans op hart- en vaatziekten. Vooral een scheve verhouding tussen de soorten LDL-cholesterol en HDL-cholesterol geven een hoger risico. Als je seitan eet, hoef je je daar dus geen zorgen over te maken.

Weet jij nog wat gezond is en wat niet? Wat gezonde voeding vaak in de weg staat, is de tegenstrijdigheid van informatie. Hoe zie je tegenwoordig nog door de bomen het bos? gezondNU licht in deze rubriek een gezond voedingsmiddel uit die je in de supermarkt kunt vinden. Wat maakt dit eten een gezonde keuze?