Koolhydraatarm eten is thuis appeltje-eitje, maar zodra je de deur uitstapt wordt de uitdaging groter. Want wat is makkelijk mee te nemen zonder gekluns en geklieder? Laat je inspireren door deze lekkere koolhydraatarme meeneem-maaltijden voor onderweg.

1. Gevulde koolwrap

De ideale vervanger van de boterham: de koolwrap. Een groot blad kool kun je net zo makkelijk beleggen als brood. Perfect voor in de trein, in de auto en zelfs voor tijdens de lunchwandeling. Beleg je koolwrap bijvoorbeeld met tonijn, appel en wortel of besmeer ‘m met hummus en vul met reepjes groenten. Wij hebben ook een lekker recept met groene kool als wrap.

2. Beker soep

Wist je dat er speciale thermosbekers bestaan voor soep? Net als koffie of thee, kun je soep op die manier prima meenemen en onderweg drinken in de trein of tussendoor op je werk. Het is ook nog eens een makkelijke manier om meer groenten binnen te krijgen. Als je de soep wat later op de dag eet, is het handig als je hem op het werk nog even kunt opwarmen. Zorg ook dat je de soep pureert zodat deze goed drinkbaar is. Inspiratie nodig? Ga voor mosterdsoep met spekblokjes, een romige bospaddenstoelensoep of bijvoorbeeld deze lekkere knolselderijsoep met pastinaak.

3. Handje noten

Simpel, maar lekker en gezond: een handje noten per dag. Ook noten passen binnen een koolhydraatarme leefstijl en zijn ideaal to go. Stop elke dag een handjevol in een apart bakje of je lunchtrommel. Je kunt heel makkelijk zelf een gezonde notenmix maken. Een tussendoortje dat in elke situatie gegeten kan worden zonder geknoei.

4. Snackgroenten en -rolletjes

Groenten kun je onderweg altijd snacken. Leef je uit met paprika, komkommer, radijsjes, cherrytomaatjes, wortels en bietjes. Je kunt er je eigen koolhydraatarme dipsaus bij serveren door yoghurt met olijfolie, knoflook en kruiden te mengen en dit meenemen in een afgesloten bakje. Ook met het maken van groenterolletjes kun je alle kanten op. Maak bijvoorbeeld komkommerrolletjes met zalm, serranoham, kipfilet of spek.

5. Kaasblokjes en koekjes

Lekker als tussendoortje: blokjes kaas of mozzarellabolletjes. Eventueel kun je de bolletjes nog op een spiesje prikken, met een cherrytomaat, blaadje basilicum en olijf. Een ware traktatie zijn kaaskoekjes. De bereiding is simpel: leg hoopjes geraspte kaas op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bestrooi met bijvoorbeeld Italiaanse kruiden. Doe de koekjes vijf minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden en stop ze in je lunchbox.

6. Groentesmoothie

Een goedgevulde smoothie is ideaal voor als je in tijdsnood zit en toch koolhydraatarm wilt eten. Tip: maak de smoothie een dag van tevoren. Het is wel handig als je een smoothiebeker in huis hebt. In een goede koolhydraatarme smoothie krijgen groenten, vetten en zuivel de hoofdrol. Denk aan een romige smoothie met spinazie en avocado, een smoothie met frambozen, bieten en yoghurt of bijvoorbeeld deze lekkere boerenkoolsmoothie met appel en gember. Voeg voor een extra bite gehakte noten en zaden toe.

7. Plak cake

Een plak cake klinkt ongezond, maar er bestaan ook voedzame en koolhydraatarme varianten. Perfect voor de zoetekauwen onder ons. Ideaal aan cake is dat je het uit je hand kunt eten. In plaats van tarwemeel, gebruik je voor een koolhydraatarme cake bijvoorbeeld amandelmeel. Voor een basiscake heb je verder nodig: eieren, roomboter, eventueel zoetstof, bakpoeder, vanille-aroma en een snuf zout. Maak je cake extra lekker door bijvoorbeeld noten en appel toe te voegen of rozijnen en kaneel. Niet iets voor elke dag, wel om jezelf te verwennen.

8. Gekookt ei

Dat ei bij een koolhydraatarme leefstijl hoort, is geen geheim. Het handige: met ei kun je alle kanten op. Van een simpel gekookt ei voor onderweg tot omeletrolletjes met zalm en spinazie, een eiwrap met hüttenkäse of een ei-muffin. Het zijn stuk voor stuk simpele recepten die je eenmaal gemaakt makkelijk meeneemt.

Foto door: S’well op Unsplash.