<-- NIET ACTIEF -->

Rond deze tijd kun je nog net genieten van de prachtige lilakleurige en lichtroze bloempjes van misschien wel het állerberoemdste kruid in je tuin: tijm. Je kunt er geweldig mee koken en het heeft tig gezonde eigenschappen. Welke zijn dat?

De botanische naam van tijm – Thymus – is waarschijnlijk afkomstig van het Griekse woord ‘ontsmetten’, want dat is waar de Grieken tijm toen al voor gebruikten. Soms wordt ook beweerd dat ‘tijm’ een afleiding is van het Griekse ‘thumus’, wat ‘moed’ betekent. Tijm zou je moediger en energieker maken, zenuwen kalmeren en je opvrolijken. Maar dat niet alleen, tijm heeft meerdere voordelen voor je gezondheid. We lichten er een paar voor je uit.

Tijm tegen keelpijn

Tijm kan helpen tegen keelpijn, hoesten en slijm. Begin je te kuchen? Maak dan vooral je eigen tijmthee. Gorgelen met tijmthee werkt vaak verzachtend als je keelpijn hebt en je kunt het ook inzetten bij tandvleesontstekingen. Tijmthee schudt je lijf lekker wakker en is ideaal als ochtendthee in plaats van koffie. Daarnaast kan tijmthee ondersteunend werken in de behandeling van blaasontsteking en bij spijsverteringsklachten. Wat heb je nodig om tijmthee te maken? Op een liter kokend water gebruik je vier tot vijf takjes verse tijm. Vijf minuten laten trekken en je tijmthee is klaar om te drinken. Het is altijd verstandig om niet te lang dezelfde kruidenthee achter elkaar te drinken, wissel het lekker af.

Voor je weerstand

Ook je afweersysteem kan baat hebben bij een snufje tijm. Gebruik tijm dan wel het liefste vers, dan bevat het meer mineralen zoals selenium, zink en magnesium en vitamines (zoals vitamine B en E).

Weg met schimmels

Nog niet zo lang geleden ontdekte de wetenschap dat de etherische olie die in tijm zit – thymol – ontsmettende eigenschappen heeft en ook schimmelwerend kan werken. De Romeinen wisten dit blijkbaar al lang. Zij stopten tijm in zeep vanwege zijn ontsmettende werking. Bij schimmelinfecties of ontstoken tandvlees kan dit kruid dus wel eens je beste vriend zijn. Het recept dat we eerder gaven voor tijmthee kan ook prima als basis dienen voor een voetenbadje. Laat de thee het liefst wat langer trekken, een minuut of tien, en voeg er dan nog wat (warm) water aan toe. Zo’n voetenbadje is niet alleen perfect tegen vermoeide en pijnlijke voeten, maar kan ook verzachten bij spierpijn en helpen bij voetschimmel of kalknagels.

Lees meer over dit onderwerp