<-- NIET ACTIEF -->

Het hele jaar door stromen er bij gezondNU vragen binnen van lezers. Ze worden beantwoord door ons team van specialisten. We selecteerden drie bijzondere vragen van het afgelopen jaar. Is boter op mijn brood echt nodig? Hoe verbeter ik mijn weerstand? En wat kan ik doen tegen droge ogen? Mail je eigen vraag naar redactie@gezondnu.nl.

1 Is boter op mijn brood echt nodig?

Ik heb vaak vriendjes van mijn zoon te eten. Wat mij opvalt is dat veel van hen geen boter op hun brood smeren. Ik ben opgevoed met het idee dat boter moet en hamer daar ook op bij mijn kinderen. Kennelijk hebben andere ouders heel andere ideeën. Hoe zit het nu? Josien

Daisy Dejonghe, voedings- & dieetdeskundige:

Margarine en halvarine bevatten onverzadigde vetzuren en zijn een belangrijke bron van vitamina A, D en E. Vitamine D (D3) is toegevoegd om Engelse ziekte (rachitis) te voorkomen. In roomboter zit van nature ook vitamine D, maar veel minder. Hieraan wordt het dus niet kunstmatig toegevoegd. Door margarine te smeren op je brood krijg je eenvoudig een deel van de essentiële vetzuren en de vetoplosbare vitamines A en D binnen. Maar dat wil niet zeggen dat boter moet.

Beide vitamines zitten ook in andere bronnen. Vitamine D maken we aan via zonlicht (maar niet in de winter). Vitamine A zit in caroteen (groente en fruit). Ook zitten vitamine A en D in vette vis en essentiele verzuren in noten, zaden, notenpasta, en zadenpasta zoals tahin. Het blijkt dat veel mensen de aanbevolen hoeveelheden vitamine A en D moeilijk halen als ze geen boter op brood smeren. Een van de redenen is dat we (in het algemeen) weinig vette vis eten. Het voedingscentrum adviseert dagelijks 35 gram halvarine te gebruiken (vrouwen 30 gram). Dat komt neer op 7 en 6 boterhammen.

2. Hoe verbeter ik mijn weerstand?

Mijn kinderen (de oudste is zes, de jongste twee) zijn snel verkouden. Nu kreeg ik van mijn moeder de tip ze echinacea en vitamine C te geven. Ik geef ze al vitaminetabletten. Is het verstandig hiermee te stoppen en echinacea te gaan gebruiken?

Alexandra Alons, natuurarts:

Als onze weerstand minder goed is, zijn we vatbaarder voor virussen die het verkoudheidsvirus kunnen veroorzaken. Voor de weerstand is het belangrijk te zorgen voor gezonde voeding en voldoende nachtrust. Als je iets extra’s wilt gebruiken ter ondersteuning van de weerstand van je kinderen, raad ik vitamine D3, vlierbessensap, zink en vitamine C aan. Echinacea en vitamine C mag je in principe naast een multivitamine gebruiken, je hoeft dus niet met de multi te stoppen. Als je echinacea gaat gebruiken, dan raad ik aan het niet continu te gebruiken en na een paar weken te stoppen.

3. Wat kan ik doen tegen mijn droge ogen?

Al heel lang heb ik last van droge rode ogen. Het blijkt dat ik nog maar vijf procent traanvocht heb. Nu ben ik elke dag met ooggel en druppels aan de slag, maar het lijkt steeds erger te worden. Fietsen in de wind doet vreselijk pijn. Wat kan ik doen? Hanneke

Metta Hofstra, huisarts:

Droge ogen komen veel voor, met name bij vrouwen rond en na de overgang. Sommige mensen hebben er echt al jong last van. Ook komt het voor in het kader van het syndroom van Sjogren, waarbij men ook last heeft van een droge mond en bij een andere vorm ook van gewrichtsklachten.

De standaardbehandeling bestaat uit het veelvuldig gebruiken van bevochtigende oogdruppels of – gel (kunsttranen). Ook vanuit de homeopathie zijn er middelen beschikbaar.

Tot slot is het van belang de ogen niet te veel te vermoeien, geen tocht op de ogen te krijgen en te zorgen voor een vochtig binnenklimaat.