Ons lichaam snakt naar mineralen. Eén daarvan is magnesium. Waarom is magnesium belangrijk? Heb je snel een tekort? En waar zit magnesium in? Wij zochten het uit en geven je zes magnesiumtoppers. Plus een paar bereidingstips, zodat je meteen in de keuken aan de slag kunt.

Elk orgaan heeft magnesium nodig. Zo verhoogt het je weerstand tegen spanning en stress, brengt het stevigheid aan je skelet en bevordert de gezondheid van hart en bloedvaten. Hoewel magnesium in veel voedsel zit, komt een tekort tegenwoordig vaker voor. Behalve stress, verkeerde voeding en een slechte opname zijn er nog twee oorzaken: verarming van de bodem (door intensieve landbouw en gebruik van kunstmest) en de bewerking van voedsel. Hierdoor is het magnesiumgehalte in voeding verlaagd. Maar waar zit überhaupt veel magnesium in?

Groene bladgroenten

Wist je dat wereldwijd maar liefst duizend soorten groene bladgroenten voorkomen? Ook in Nederland is er meer dan een kropsla, spinazie, boerenkool en andijvie. Denk aan paksoi, snijbiet en raapsteel. En: hoe groener de bladgroenten, hoe meer magnesium ze bevatten.

Bereidingstips: eet spinazie of sla rauw op een sandwich met brie en tomaat, voeg groene bladgroente toe aan een omelet of stop ze in de blender.

Noten en zaden

Pompoenpitten, amandelen, sesamzaad. Noten én zaden zijn super gezond. Niet alleen omdat ze de juiste vetten bevatten, maar ook vanwege een flink portie magnesium.

Bereidingstips: voeg toe aan salade, roer door yoghurt of verstop in een hartige taart of brownie. Heb je een sterke blender, dan kun je zelf notenpasta maken.

Vis

Vergeet jij soms dat je naast vlees en vega kunt kiezen voor vis? Nederland is niet zo’n visland, terwijl vis wel erg gezond en heel veelzijdig te gebruiken is. Als lunch, tussendoortje, borrelhapje of avondeten.

Bereidingstips: door salade, over pizza, in pasta, op toastjes of een sandwich. Of maak een wrap met zalm, peterselie, roomkaas en rucola.

Bonen en linzen

Bonen en linzen zijn er in tientallen soorten. En dat is fijn, want zo kun je ze vaak op het menu zetten zonder ze beu te worden.

Bereidingstips: maak een zwarte bonen burger, een salade met linzen of meng tomaten, bonen, mais en geprakte avocado en gebruik het als dip bij tortilla chips.

Avocado

Avocado heeft ons hart gestolen. In veel Nederlandse keukens ontbreekt deze groene vrucht niet. En dat is maar goed ook, want deze kanjer zit vol gezonde voedingsstoffen en mineralen als magnesium.

Bereidingstips: Maak één van deze acht recepten.

Banaan

Banaan is één van het meest gegeten vruchten ter wereld. En natuurlijk kun je gewoon de schil eraf halen en het opeten, maar er is meer mogelijk!

Bereidingstips: door je smoothie, pannenkoekbeslag, taart of als chips, in yoghurt of havermout. Of maak bananenbrood.

Vermijd dit

Sommige voeding zorgt voor een verhoogde en versnelde uitscheiding van magnesium, zoals frisdrank, suikers en geraffineerd eten. Van dit eten en drinken kun je daarom beter niet te veel nemen.