<-- NIET ACTIEF -->

Trek je een keukenkastje in een gemiddeld huis open, dan vind je geheid een aantal potjes met supplementen. Voedingssupplementen kopen vinden veel mensen alleen een crime. Hoe maak je een keuze uit het gigantische aanbod? Voedingsdeskundige Rinske van den Barg geeft 6 tips voor als je voedingssupplementen wilt kopen.

1. Voor sommige mensen zijn supplementen extra belangrijk

Rinske van den Barg, voedingsdeskundige bij het Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid: “Soms kan een aanvulling op je dagelijkse voeding nuttig zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je zwanger bent of graag zwanger wilt worden. Een extra inname van 400 microgram foliumzuur per dag, ook wel vitamine B11 genoemd, is dan superbelangrijk. Mensen die vegetarisch of veganistisch eten hebben vaak ook extra vitamines nodig. Dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees, eieren en zuivel, zijn belangrijke bronnen van vitamine B12 en ijzer. Wanneer je geen vlees eet, kan je mogelijk een tekort krijgen aan deze voedingsstoffen. Wanneer je helemaal geen dierlijke producten eet, krijg je te weinig calcium en vitamine B2 binnen. Aanvullen met voedingssupplementen is dan een optie. Extra vitamine D wordt aangeraden aan een aantal groepen van de Nederlandse bevolking. Bijvoorbeeld aan vrouwen boven de 50 jaar en mannen en vrouwen boven de 70 jaar. Kom je weinig buiten of heb je een huid met meer pigment? Dan is het advies van de Gezondheidsraad om dagelijks extra vitamine D te slikken.”

2. Een duur supplement is niet altijd beter dan een goedkope

“Duurdere producten zijn soms gemaakt met andere, duurdere, grondstoffen of volgens speciale productiemethodes. Wanneer een merk veel onderzoek doet naar een bepaalde samenstelling of productontwikkeling, wordt dit mogelijk doorberekend in de prijs.
Ook de vorm van een supplement kan van invloed zijn op de prijs. Zo zijn er supplementen in tablet, capsule of druppelvorm.”

3. Het etiket geeft je een schat aan informatie

“Het etiket van een supplement vertelt je veel. Zo kun je erop lezen welke actieve ingrediënten je in het product vindt en welke hulpstoffen. Ook staat er duidelijk op vermeld hoeveel van welke stof erin zit. Bij vitamines en mineralen wordt daarnaast een percentage van de referentie-inname vermeld. Referentie-innames zijn door de Europese Commissie vastgelegde wettelijke richtwaarden. Het geeft aan hoeveel vitamines en mineralen een gemiddelde volwassene per dag nodig heeft. De RI houdt geen rekening met geslacht, leeftijd of je persoonlijke situatie. Het is enkel een grove indicatie van de hoeveelheid vitamines en mineralen die iemand dagelijks nodig heeft. Ook andere belangrijke vermeldingen vind je terug op het etiket van een supplement, bijvoorbeeld het gebruiksadvies, hoe je het moet bewaren en eventuele waarschuwingen voor gebruik. Lees het etiket dus altijd goed.”

4. Koop je online dan moet je extra alert zijn

“Van de meeste merken die in de winkel verkocht worden mag je ervan uitgaan dat de kwaliteit en veiligheid dik in orde zijn. Mogelijke kwaliteitsverschillen kunnen ontstaan door het gebruik van andere grondstoffen, andere toevoegingen en andere productiemethoden.
Bij het online kopen van voedingssupplementen is het goed om alert te zijn. Er wordt erg veel aangeboden en soms kom je op websites terecht waar beloftes worden gedaan die te mooi zijn om waar te zijn. Vertrouw je de website niet, wees dan alert en koop je voedingssupplement mogelijk bij een andere partij. Vooral bij buitenlandse websites is het goed kritisch te zijn.”

5. Voor supplementen geldt niet ‘baadt het niet, dan schaadt het niet’

“Voedingssupplementen bevatten actieve stoffen, zoals vitamines, mineralen, kruiden of andere stoffen. Deze stoffen hebben een effect in je lichaam. Wanneer je te veel van bepaalde stoffen inneemt, kan dit schadelijk zijn. Ons advies is daarom om de geadviseerde dosering op de verpakking aan te houden en de waarschuwingen in acht te nemen. Gebruik je meerdere supplementen? Check dan of je met de inname van alle supplementen bij elkaar niet over een veilige dosering heengaat. Gebruik je ook geneesmiddelen? Laat je dan goed informeren door de huisarts of apotheek.”

6. Voor de meeste mensen zijn voedingssupplementen veilig in te nemen

“De Nederlandse wet stelt veel eisen aan de kwaliteit en veiligheid van voedingssupplementen. De overheid (NVWA) ziet hierop toe. Natuurlijk is overmatige consumptie nooit gezond. Dat geldt voor voeding en kan ook voor bepaalde supplementen gelden. Sommige kwetsbare groepen, zoals zwangere vrouwen of kinderen, moeten soms oppassen met bepaalde ingrediënten, voornamelijk kruiden. Lees hiervoor de waarschuwingen op de verpakking van een voedingssupplement. Ook hogere doseringen vitamine D, A en B6 zijn soms niet geschikt voor kinderen. Daarnaast is het goed om alert te zijn als je geneesmiddelen gebruikt. Sommige kruidensupplementen kunnen namelijk de werking van een geneesmiddel remmen of versterken. Wanneer je geneesmiddelen gebruikt, is het verstandig het gebruik van kruidensupplementen met je arts, therapeut of apotheker te overleggen.”

Dit artikel is in samenwerking met het Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid tot stand gekomen. Dit online informatiecentrum informeert hoe voedingssupplementen, als onderdeel van gezonde voeding, bijdragen aan gezondheid. Het informatiecentrum is een initiatief van branchevereniging NPN.