Je voelt je lusteloos, kunt met geen mogelijkheid uit bed komen en hebt last van je spieren en gewrichten. Is het de winterblues? Misschien wel. Wat veel mensen niet weten, is dat dit lamlendige gevoel vaak door een vitamine D-tekort wordt veroorzaakt. Als de zon niet schijnt, kom je namelijk lastig aan deze belangrijke vitamine.

Vitamines linken we vaak aan voeding. En voor een deel klopt dat ook voor vitamine D die je vindt in vette vis, zoals makreel, haring en zalm. Maar deze vitamine heeft vooral een link met de zon: twee derde van de vitamine D in ons lichaam wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Elk straaltje UV-licht heeft direct effect op de productie van vitamine D. Hoe meer zonlicht, hoe beter dus. Daarom ligt een tekort aan vitamine D in de winter op de loer.

Vitamine D in de winter

Hoeveel vitamine D je aanmaakt is afhankelijk van je leeftijd, het seizoen en je huidskleur. Een donkere (getinte) huidskleur maakt zo weinig vitamine D aan dat de Gezondheidsraad een dagelijks supplement adviseert. Voor een blanke huid zijn de zonnestralen in Nederland alleen van maart tot oktober intensief genoeg. Mits je natuurlijk genoeg buiten komt. Daarnaast maakt een oudere huid minder vitamine D aan dan een jongere huid. Wie in de zomer veel in de zon is geweest, heeft een (kleine) reserve, maar dit is meestal niet genoeg. Bijna iedereen kan in de winter dus een extra portie vitamine D gebruiken.

Op je bord of in een supplement?

Van nature zit vitamine D in vette vis, lever(traan), vet vlees, echte boter, eidooier en volle zuivelproducten. Ook wordt het aan margarine toegevoegd. Zet deze producten dus gerust op het menu. Het percentage vitamine D is in deze producten alleen erg laag. In de zomer en lente los je dit op door genoeg naar buiten te gaan. De Gezondheidsraad adviseert om elke dag een half uur buiten te zijn. Het liefst tussen elf uur ’s morgens en drie uur ’s middags, dan is de zon op zijn best. Om een tekort te voorkomen, is het verstandig om in de donkerste maanden van het jaar een supplement van 10 microgram te slikken. Kom je weinig buiten en/of heb je een donkere huid? Dan kan het geen kwaad om altijd extra vitamine D te slikken. Wie zeventig jaar of ouder is, heeft het dubbele nodig: 20 microgram. Voor een teveel aan deze vitamine hoef je gelukkig niet bang te zijn.