<-- NIET ACTIEF -->

Kun jij een snackpauze gedurende de dag niet weerstaan? Je bent zeker niet de enige. Snacken wordt vaak ondergebracht in de niet-zo-gezonde-categorie. Maar: tussendoortjes eten is zo gek nog niet, mits je verstandig kiest. Hoe pak je dat aan? We geven 8 strategieën om van je tussendoortje een lekker maar ook bewust moment te maken.

Hoewel zelf de keuken induiken veelal de gezondste optie is, weten we ook echt wel dat het fijn is om af en toe te kiezen voor gemak. Even een tussendoortje meenemen voor onderweg of iets uit de kast grissen voor na het sporten. Alleen zitten die kant-en-klare snacks veelal bomvol suikers, verzadigde vetten en calorieën. Pff, kan dat ook anders?

De gezonde kant van tussendoortjes

Bewust snacken met het juiste voedsel – ja, ja, ja! Daar wordt je lijf een stuk blijer van. Een gezond tussendoortje kan bijvoorbeeld je bloedsuikerspiegel op peil houden. Bovendien is de kans groot dat het hongergevoel vermindert (mits je trek had), wat voorkomt dat je tijdens de hoofdmaaltijden gaat overeten of tussendoor alsnog ongezonde voedselkeuzes maakt. Mits je slimme keuzes maakt, kan een tussendoortje dus deel uitmaken van een verantwoorde leefstijl.

8 tips om verstandig te snacken

1. Sla geen maaltijden over

Een maaltijd overslaan lijkt misschien een manier om calorieën te verminderen, maar in feite maakt dit je later op de dag zo hongerig dat je kwetsbaar bent voor het verslinden van gigantische porties ongezonde snacks. En dat is juist niet de bedoeling.

2. Geef prioriteit aan vezels en eiwitten

Gezonde snacks zijn die met weinig suiker en een mooie balans aan eiwitten, onverzadigde vetten en koolhydraten. Zo krijgt een tussendoortje uithoudingsvermogen; ze ondersteunen je lijf en geven je een verzadigd gevoel. Moet je kauwen op een snack? Dat is helemaal goed, want dat brengt allerlei belangrijke processen op gang. Ongezouten noten, een schaaltje yoghurt met vers fruit, een plak bananenbrood of wortels met hummus zijn bijvoorbeeld een goed idee.

3. Let op additieven en allergenen in snacks

Kies bij voorkeur producten met een korte ingrediëntenlijst en let vooral op het eerste ingrediënt. Is dit toegevoegde suiker, vraag jezelf dan af of je dit wilt. Een snack hoeft niet volledig suikervrij te zijn, maar probeer wel suikers af te bouwen. Tussendoortjes op basis van toegevoegde suikers houden je lijf namelijk niet lang tevreden. Sterker nog, ze laten je juist snakken naar meer, meer, meer. Tussendoortjes gemaakt op basis van granen, rijst, mais of groente zijn al een slimmere keuze. Denk ook aan een portie vers fruit, wat schijfjes komkommer, een handje noten of een mueslibol.

4. Kies voor ongefrituurde tussendoortjes

Hoewel gefrituurd eten niet ongezond hoeft te zijn, is het dat veelal wel. Door een product, zoals aardappelschijfjes (chips!) te frituren, voeg je altijd calorieën toe. Zo bevat een gewone aardappel zo’n 80 kilocalorieën, als je die frituurt krijg je het dubbele. Het maakt uiteraard wel uit in welk vet je frituurt.

5. Overweeg de hoeveelheid

Ga je met een hele zak zoutjes op de bank zitten? De kans is groot dat die dan ook helemaal opgaat. Bepaal in plaats daarvan van tevoren hoe groot je snack is en leg de rest weg. Maak een tussendoortje ook zeker niet zo groot als je hoofdmaaltijden; tussendoortjes zijn bedoeld om je honger te stillen en energie te geven. Let dus ook op het aantal calorieën in een snack.

6. Stel jezelf de vraag: heb ik echt honger?

Velen verwarren emoties, zoals stress en vermoeidheid, met honger. Stel jezelf dan ook de vraag: ‘heb ik echt honger?’ Is het antwoord ja, zorg er dan ook voor dat je honger niet met dorst verwart. Drink een glas water en wacht dan zo’n tien minuten. Als je nog steeds honger hebt, is het tijd om die gezonde snack op te zoeken. Snack je eerder uit verveling of omdat je verdrietig bent? Zoek dan naar andere activiteiten om je op te richten. Maak een wandeling, lees een boek, ga tuinieren, bel een vriendin op …

7. Heb gezondere tussendoortjes bij de hand

Denk vooruit en neem een zakje gezonde tussendoortjes mee in je tas of leg wat in het handschoenenkastje van de auto of je kluisje op het werk. Als je een gezonde snack bij de hand hebt, zul je niet wanhopig naar onverstandige koekjes op de koffietafel staren. Je kunt je eigen tussendoortjes maken, maar gelukkig zijn er ook steeds meer verstandige kant-en-klare snacks voor als je even geen zin hebt om zelf iets te maken.

8. Eet met aandacht

Je een weg banen door een zak chips of reep chocolade gedurende de dag is één ding, maar het zit het met aandachtig knabbelen? Met aandacht eten, is een goed idee. Ga er dus voor zitten, kauw goed en geniet bewust van elke hap. Probeer dus niet te snacken als je iets anders doet, maar stop daar even mee. Dat geeft ook veel meer voldoening: nu proef je tenminste écht iets.

Dit artikel is in samenwerking met Bazqet tot stand gekomen. Hun missie: verantwoorde snacks maken die ook nog eens hartstikke lekker zijn. Hun snacks bevatten minder suikers en calorieën, zijn niet gefrituurd en vele zijn glutenvrij en vegan. Klik hier voor meer informatie over hun producten.

Lees meer over dit onderwerp