<-- NIET ACTIEF -->

Denk je dat je in een restaurant altijd kiest voor wat jij het lekkerste vindt? Mis! Niet alleen de supermarkt is een plek vol verborgen marketingtrucs, restaurants ook. Met de omschrijving van de gerechten, de vormgeving van de menukaart en zelfs de prijs wordt jouw psyche bewerkt. Maar in deze negen slimme restauranttrucs trap jij vanaf nu niet meer.

1. De omschrijving van gerechten is net poëzie

Sweet potato fries op een bedje seizoensgroenten met een toefje zelfgemaakte wasabi-mayonaise. Door gerechten poëtisch op te schrijven, ben je eerder geneigd het te bestellen. Het klinkt toch lekkerder dan: zoete aardappel friet met winterpeen en een klodder mayo.

2. Zelf de grootte van een portie kiezen

Een groot bord spaghetti of een halve portie? Een normale pizza of toch een slag kleiner? Als je de grootte van een maaltijd of bijgerecht kunt kiezen, is de keuze snel gemaakt. Een halve portie wekt de indruk dat het niet genoeg is, waardoor je eerder geneigd bent om voor de normale pizza te kiezen. Maar wie zegt dat die niet extra groot is?

3. Volgens grootmoeders recept

Tomatensoep volgens (groot)moeders recept. Als dit op de menukaart staat, krijg je de indruk dat het een bijzonder gerecht is waar veel liefde en tijd in zit. Het idee van nostalgie trekt je over de streep om het te bestellen. Terwijl dit natuurlijk ook een verkooptruc kan zijn om het meest simpele gerecht ‘tomatensoep’ te bestellen.

4. De menukaart is spoorloos

Het restaurant heeft een prachtig uitzicht en een tafel in de zon, alleen de menukaart is spoorloos. Pas als je zit, komt de ober de menukaart brengen en blijken de prijzen gigantisch hoog te zijn (koffie voor vijf euro!?!). Als je de menukaart nergens kunt vinden, is daar meestal een reden voor.

5. Bijgerechten in een apart vak

In veel (hippe) restaurants worden bijgerechten als friet, salades en gegrilde groentes in een apart vak gezet. Dit vak trekt automatisch je aandacht en de lage prijzen halen je over om het ook te bestellen.

6. Een menukaart met mooie foto’s

Fletse foto’s van kebab en een frietje laten je waarschijnlijk niet watertanden. Als je een smakelijke foto van een gerecht ziet, is de kans wél. Zelfs als het om een simpele tekening gaat. Voordat de menukaart uitgebreid hebt gelezen, heb je deze foto al in je brein opgeslagen. Onbewust wordt je keuze zo beïnvloed.

7. In de rechterbovenhoek staan de duurste gerechten

Uit een Koreaanse studie blijkt dat onze aandacht op een menukaart als eerste naar de rechterbovenhoek gaat en we vaak een gerecht kiezen dat hier staat. Daarom staan op deze plek vaak de duurste gerechten. Helemaal onderaan in de linkerhoek worden juist de goedkoopste maaltijden gezet, want hier kijken we als laatste.

8. Er ontbreekt een euroteken

Steeds vaker ontbreekt het euroteken op een menukaart. Hierdoor heb je minder de associatie met geld en laat je je niet door de prijs leiden. Net zoals 9,99 of 9,95 je eerder overhaalt om een gerecht te bestellen dan 10 euro.

9. Er zit een snoepje bij de rekening

Uit onderzoek van the Cornell University blijkt dat snoep bij de rekening, zoals pepermunt of chocola, effect heeft op de fooi. Hoe meer erbij ligt, hoe hoger de fooi.