Een wasje draaien in je thuiswerkpauze. Op je werk tussen de bedrijven door een nieuwe oppas regelen. Anno 2024 is dit niets nieuws. Werk en privé lopen door elkaar heen, maar juist dan is het zaak om de boel in balans te houden. Wij geven je 7 tips om de balans terug te pakken.
Als we na een fijne vakantie weer thuis zijn en het ‘gewone leven’ weer oppakken, wil je niets liever dan dat vakantiegevoel vasthouden. Hoe doe je dat? Een tip: trek je niets aan van de dagen van de week. Maak een cocktail (of mocktail) op maandag, ga naar de bioscoop op woensdagmiddag en duik eens vroeg in bed op zaterdagavond. Zo wordt je week een stuk minder voorspelbaar
1. Neem je werk mee naar buiten
Profiteer als het even kan van de positieve invloed van buiten zijn. Buiten in het groen zijn, verkleint de kans op ziektes en vermindert negatieve gevoelens, zoals somberheid, stress en vermoeidheid. Daarbij nemen onze arbeidsproductiviteit, concentratie en creativiteit buiten juist toe. Neem je werk dus als het even kan mee naar buiten! Overleg met collega’s in een nabijgelegen stadspark, voer buiten wandelend telefoongesprekken of installeer je laptop thuis onder de veranda. Hoor ik daar de vogeltjes fluiten?
2. Boots je werkplek na
Werk je thuis? Creëer dan een soortgelijke omgeving als op kantoor. Op kantoor heb je als het goed is een goede stoel, bureau en scherm op de juiste hoogte. Oftewel: een ergonomisch afgestelde werkplek. Ook thuis is dit van belang. Gebruik daarom altijd als je achter een laptop werkt een laptophouder, apart toetsenbord en een aparte muis. Denk ook aan voldoende daglicht, want dat is belangrijk voor een gezond bioritme en frisse lucht om hoofdpijn te voorkomen. Drink voldoende en lunch zoals je dat op kantoor ook zou doen. Denk ook aan deze 7 tips om je werkplek gezonder te maken.
3. Maak van je werk geen hobby
Wil je de werkdag echt even achter je laten? Vind dan een hobby die niet lijkt op je werk. Voer je kenniswerk uit, waarbij je veel moet nadenken? Kies dan voor een lichamelijke hobby, zoals skeeleren, dansen, gitaar spelen of moestuinieren. Voer je vooral lichamelijk werk uit? Kies dan juist een hobby waarbij je vooral je hoofd gebruikt. Denk aan lezen, schrijven, een uitdagende vrijwilligersfunctie of een taal leren. Door met iets heel anders bezig te zijn dan je werk, ervaar je meer balans tussen werk en privé. Een mailtje beantwoorden na werktijd lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Gek eigenlijk, want gezond is het niet. Hier vertellen we je waarom.
4. Mindful werken
Het werk moeten doen met te weinig collega’s, beslissingen van hogerhand waar je niet achterstaat … Verspil geen tijd en energie aan het wensen dat dingen anders waren. Houd je aandacht in het hier en nu. Blijf niet piekeren, maar accepteer de situatie. Hierdoor kun je een heleboel stress loslaten.
5. Finse les in werkgeluk
Onze noorderburen staan al jaren in de top 10 van gelukkigste landen in de wereld, met Finland stipt op nummer één. Nu hebben wij qua geluksgevoel in Nederland ook niet veel te klagen, maar op werkgebied kunnen we nog veel van ze leren. De verbinding aangaan met je collega’s is bijvoorbeeld heel belangrijk, weten de Zweden. Daarom maken ze er elke werkdag tijd voor: Fika. Fika is een ‘verplichte’ koffiepauze met je collega’s, die eraan bijdraagt dat onderlinge relaties verbeteren en mensen meer plezier in hun werk ontwikkelen. Een andere mooie werkgewoonte is dat ze in Scandinavië kortere werkdagen hebben. Gemiddeld werken ze daar niet acht, maar zes uur. Het maakt werknemers gelukkiger, productiever en ze zijn minder vaak ziek. In Nederland zijn we (nog) niet overtuigd van korter werken, maar als je eigen baas bent, is dit het proberen waard.
6. Plan slim en doe meer
Stress wordt onder andere veroorzaakt door het gevoel dat je geen overzicht hebt. Een onduidelijke to-dolijst en een slordige agenda kunnen de oorzaak zijn. Stel jezelf elke dag vijf doelen die je echt af wilt hebben. Werk 25 minuten aan één stuk keihard. Las daarna een pauze in en doe iets waar je zin in hebt. Van een dansje of kleine wandeling tot een kopje koffie met een vriendin. Daarna ga je weer 25 minuten vol aan de slag. Zo houd je meer tijd over voor de dingen die er echt toe doen.
7. Mediteer!
Voor meer balans tussen werk en privé is het goed om inzicht te krijgen in je gevoelswereld buiten je werktijden en tijdens je werktijden. Hoe? Mediteer! Door je dag te starten met mediteren, krijg je inzicht in hoe jij je voelt vóór je werkdag.
Volg ons ook op Instagram, Facebook en TikTok. Meer Gezondnu? Neem dan een kijkje in het magazine en schrijf je in voor de nieuwsbrief.