Hoe is het met je darmen? Grote kans dat je zegt: ‘prima’. Want zeg nu eerlijk: let je eigenlijk wel op je darmen? Vaak proberen je stoelgang én je darmen op allerlei manieren je aandacht te trekken. Manieren die voor jou misschien gewoon lijken, zoals die winden die enorm stinken. Maar wat zeggen die signalen nu echt?

Meestal is je ontlasting elke dag ‘ongeveer’ hetzelfde. Vaak moeten we op dezelfde tijden naar het toilet. Vaak is de frequentie, hoe vaak je naar de wc moet voor een grote boodschap, ook hetzelfde. De ene persoon moet elke dag één keer naar het toilet de ander heeft maar vier keer per week ontlasting. Let wel altijd goed op de signalen. De subtiele signalen, zoals minder vaak ‘ moeten’ of die signalen die je echt hoort … je winden bijvoorbeeld. Dit zijn de zeven signalen die je darmen je soms overduidelijk geven!

1. Je winden stinken

Reden: Scheten krijgen een vreemd luchtje als de bacteriën zwavel uitscheiden. Dat ontstaat bij de afbraak van eiwitten. Het kan zo zijn dat het je lichaam niet lukt om de eiwitten goed te verteren, maar je kunt ook last hebben van stress of eiwit-etende bacteriën die te veel afvalstoffen in je darmen achterlaten.

Oplossing: “Laat onderzoeken wat de oorzaak is dat je eiwitten niet goed kunt verteren. Omarm specerijen als gember, knoflook en kaneel. Die gaan de zwavelgeur tegen. Ook goed kauwen is belangrijk om eiwitten beter te laten verteren!”, vertelt darmfloratherapeut Nienke Tode-Gottenbos.

2. Je winden maken geluid

Reden: Als je winden niet behoren tot de categorie ‘stinkende windjes’ dan kun je je vaak vinden in deze: je scheten maken geluid. In dat geval is de vertering van eiwitten niet het probleem, maar die van koolhydraten. Lukt het niet goed om de koolhydraten adequaat te verteren of eet je er simpelweg teveel van (suiker en witbrood zijn vaak grote boosdoeners), dan gaan de koohydraat-etende bacteriën en gisten ermee aan de haal. Die maken véél, maar bijna reukloos gas. Harde, niet stinkende winden dus.

Oplossing: “Eet minder koolhydraten, met name minder geraffineerde suiker. Ook zijn er veel mensen die niet goed tegen glutenhoudende granen kunnen; je kunt dit laten onderzoeken en met behulp van een professional kijken of het helpt om deze (tijdelijk) achterwege te laten.”

3. Je winden zijn ‘nat’

Reden: Natte winden of ontlasting die aan de toiletpot blijft plakken, kunnen duiden op een slechte vertering van vetten. Jep, weer een verteringsprobleem. Wanneer je lever het erg druk heeft met het onschadelijk maken van afvalstoffen, kan het zijn dat de lever niet genoeg gal maakt of dat de galstroom niet goed op gang komt. Ook je alvleesklier kan het zwaar hebben, waardoor je de enzymen mist om vetten goed te verteren.

Oplossing: “Eet bittere kruiden zoals tijm, rozemarijn, kurkuma en gember. Die stimuleren je lever om gal aan te maken. Helpt dat niet voldoende, schakel dan een professional in!”

4. Je ontlasting stinkt

Reden: De geur van ontlasting wordt bepaald door darmbacteriën. En welke darmbacteriën in je ontlasting terechtkomen, hangt af van het soort voedsel dat je eet. Heb je veel gistende en rottingsbacteriën, dan gaat je ontlasting stinken. Door rottingsprocessen ontstaan namelijk stoffen als zwavel en stikstof. Eigenlijk is hier hetzelfde aan de hand als bij stinkende scheten.

Oplossing: “Stinkt je ontlasting, dan is dat een signaal om je voedingspatroon onder de loep te nemen. Het kan ook zijn dat je ziekteverwekkende bacteriën of parasieten hebt opgelopen. Onderzoek kan hier duidelijkheid over geven!”

5. Je ontlasting is (erg) hard

Reden: Harde ontlasting heeft vaak te maken met te weinig vocht, te weinig vetten of weinig of verkeerde vezels. De oorzaak is meestal ons voedingspatroon; we eten te veel vlees en zetmeel, te weinig groenten en vezels.

Oplossing: “Eet vezels! Dan gaan je darmen hard aan het werk en blijft je poep zacht. Bij vezels denk je al snel aan (volkoren)brood, maar de vezels in groente, fruit, noten en zaden zijn interessanter voor je darmgezondheid en darmflora. Denk aan groenten als broccoli, koolsoorten, andijvie, pompoen en zoete aardappel. Drink er genoeg water bij, want vezels zonder water maken het probleem alleen maar erger!”

6. Je ontlasting valt niet snel en soepel in de toiletpot

Reden: Hoe zit jij op de toiletpot? Waarschijnlijk denk je er niet eens over na, maar de kans is groot dat je niet de juiste zithouding hebt. Van nature horen we te hurken tijdens het poepen, omdat de band die rondom het onderste gedeelte van je darmen ligt, zich dan ontspant. Zo kan de ontlasting gemakkelijk de uitgang vinden.

Oplossing: “Gebruik een krukje. Plaats deze voor het toilet en zet daar je voeten op. Zo zit je alsnog in de hurkstand en kun je je darmen veel makkelijker legen.”

7. Je hebt stukjes in je ontlasting

Reden: Je kauwt niet voldoende! Goed kauwen is essentieel voor een goede darmwerking. We vergeten het alleen vaak en gaan schrokken of eten zonder aandacht. Kauwen is de eerste stap van de vertering. Ook maakt het voedsel klein en zet het allerlei organen aan tot werk.

Oplossing: Beter kauwen natuurlijk. Dat heeft niet alleen voordelen voor de spijsvertering, maar is tegelijkertijd ook een tand- en kaaktraining en zorgt voor een betere verzadiging. Win-win-winsituatie. “Je hoeft niet dertig keer te kauwen, maar gewoon een paar keer meer dan je gewend bent. En let er op dat je geen brokken doorslikt.”

Hoe ziet de perfecte drol eruit?

Goede poep is gevormd als een worst, met lichte barstjes aan de buitenkant of helemaal glad. Het heeft een dunne laag slijm, is zwaarder dan water en behoudt zijn vorm in de toiletpot. Ook heb je (bijna) geen toiletpapier nodig. Vijf andere belangrijke punten:

  1. Het belandt soepel en snel in de toiletpot;
  2. Het komt er niet uitstromen;
  3. Je buik voelt soepel;
  4. Je ontlasting ruikt normaal;
  5. Er zit een regelmaat in je wc-gebruik.