Yes, ik moet weer ongesteld worden! Ooit een vrouw dit horen zeggen? Buikpijn, hoofdpijn; alleen al de gedachte menstruatiepijn doet je ineen krimpen. Zó geen zin in. Hoezo, maandelijks feestje? Maar kan je minder last hebben van je menstruatie door er anders mee om te gaan?

“Het is niet terecht om te zeggen: denk maar positiever”, geeft Catherine van Heest aan. Van Heest is directeur van Care for Women, deze zorgorganisatie is gespecialiseerd in hormonale problemen bij vrouwen. “Vrouwen hebben deze serieuze klachten niet omdat ze niet positief genoeg denken. Ik zie veel onbegrip, wij vrouwen moeten ons niet aanstellen. Terwijl menstruatiepijn reëel is, dit heeft een lichamelijke oorzaak. En het kan echt heel erg vervelend zijn.”

Pijn vermijden

Toch heeft het wél nut om positief over je menstruatie te denken. “Verzuipen in medelijden zorgt er niet voor dat je de pijn beter aankan”, zegt Van Heest. Vrouwencoach Janneke Robers gaat hierin nog een stapje verder. “Ons lichaam wil pijn vermijden, koppel je dus los van dit woord. Noem het geen pijn, maar baarmoederkracht, of krampen. Wees dankbaar voor de bloedingen, er kan weer een nieuw leven komen.” Robers richt zich met coachingstrajecten specifiek op vrouwen onder de noemer ‘De kunst van het vrouw-zijn’.

Omgaan met menstruatiepijn

Hoe vervelend menstruatiepijn ook kan zijn, je kunt weinig aan de oorsprong doen. Maar buikpijn, hoofdpijn en stemmingswisselingen voor lief nemen hoeft volgens beiden ook niet. Belangrijker is om te erkennen wat je voelt. “Wuif het niet weg, leer er juist mee omgaan”, zegt Van Heest. “Ben je een dag van tevoren altijd gestrest? Creëer dan rust, ga thuis werken als dit kan.”

De erkenning zorgt er voor dat je het makkelijk accepteert. Robers: “Je lijft wilt rust, maar jij gaat maar door met werk, boodschappen doen en andere verplichtingen. Natuurlijk word je chagrijnig van deze tweestrijd in je lijf. Weten dat het hierdoor komt maakt het minder vervelend. Bouw momenten in waarin je echt luistert naar je lichaam. Neem uit je werk een halfuur de tijd voor yoga bijvoorbeeld.”

Overleef je menstruatie

Tip 1: ken je menstruatiecyclus
Houd eens een maand je gevoelens bij om inzicht te krijgen op je cyclus. Dit kan makkelijk met een app, zoals ‘Menstruatie agenda lite’. Robers: “Zo hebben veel vrouwen vooral de eerste drie dagen van de menstruatie buikpijn. Ga dus niet in deze dagen hardlopen, maar wandelen.”

Tip 2: ervaar je gevoel bewust
Robers: “Sta toe dat je buikpijn hebt en dus behoefte hebt aan een warme kruik. We zijn veel met ons hoofd bezig, waardoor je minder het gevoel van je lichaam ervaart.” Bewust dit ervaren noemt Robers ‘in je lijf zakken’. Hoe je dat doet? Ga zitten in de kleermakerszit met een rechte rug. Draai tien minuten rondjes op je billen. Ervaar hoe dit voelt, hoe je hart klopt, hoe je ademt.

Tip 3: ontspan
Van Heest: “Er gebeurt van alles in je lichaam, breng het lijf dus tot rust. Ontspanning verlicht alle menstruatieklachten. Maak dus een wandeling, lees een goed boek of doe ademhalingsoefeningen.”

Tip 4: zoek hulp
Heb je elke maand echt heel erg veel last? Blijf er dan niet mee lopen. Een bezoek aan de huisarts kan helpen. Van Heest: “Je bent ongeveer dertig jaar elke maand ongesteld. Als je daarvan je drie dagen echt niet goed voelt, kan je denken: hoort erbij. Maar dat is eigenlijk drie jaar van je leven waarin jij je niet goed voelt. En er zijn vrouwen met het premenstrueel syndroom (PMS), zij hebben nog langer last van de menstruatiecyclus.”

Lees meer over menstruatie in het dossier »