<-- NIET ACTIEF -->

Droom je van een sixpack of strakkere buik, dan lijkt het trainen van je buikspieren de meest logische zet. We kunnen je alvast verklappen: dat is helaas niet zo. Lees dus voordat je met de sit up begint eerst even dit. We hebben de meest voorkomende valkuilen voor je op een rij gezet.

1. Alleen focussen op je buik

Het geheim van sterke buikspieren en uiteindelijke die gespierde buik, is helaas niet het doen van enkel wat sit ups. Sterker nog: dat is zelfs zinloos. Als je echt droomt van een blokjesbuik moet je het hele plaatje leren bekijken. Want je buikspieren zijn onlosmakelijk verbonden met onder andere je rug- en bilspieren. Je alleen op je buik focussen is dus nutteloos. Ook als je bijvoorbeeld dat buikje strakker wil hebben, moet je een totaalplan maken voor je hele lijf. Plaatselijk trainen werkt niet.

Tip: Train naast je buikspieren dus ook je rug en billen. Met bijvoorbeeld een personal trainer kun je een goed schema opstellen.

2. Geen doel hebben

Zonder het stellen van een doel, is de kans groter dat je uiteindelijk afhaakt. Door helder voor ogen te hebben wat je precies wilt bereiken, kun je daar je training op aanpassen. Dat je een platte buik wenst is logisch, maar waarschijnlijk niet het meest belangrijke doel. Het belang van sterke buikspieren is namelijk veel groter dan dat. Een sterke core vormt de basis van een goede lichaamshouding. Een zwakke core vergroot de kan op blessures en zorgt bijvoorbeeld ook voor meer kans op nek-, schouder- en rugpijn.

Tip: Als je je buikspieren wilt gaan trainen omdat je rugpijn hebt, is het doen van een sit up nutteloos. Planken is effectiever, als je dit op de juiste manier doet.

3. De vetverbranding vergeten

Alle experts zijn het erover eens: train eerst je hele lichaam, voordat álleen je buikspieren aan de beurt komen. Doe je dit niet? Dan voel je wellicht spanning op je buik, maar meer dan dat bereik je niet. Om die blokjes te kunnen zien, moet eerst je vetpercentage naar beneden. Begin daarom eerst groot en dan pas klein. Hoe fitter en sterker je lijf wordt, hoe sneller je vet verbrandt en dus uiteindelijk aan je buik kan gaan werken.

Tip: Om dit te bereiken is conditie- met krachttraining combineren het beste. Doe minimaal twee keer in de week aan krachttraining (onder begeleiding als je dit nog nooit hebt gedaan) en ga er daarnaast bij zwemmen, roeien of fietsen.

4. Je voeding niet aanpassen

Je kunt trainen tot je een ons weegt – of eigenlijk dus niet – want zonder de juiste voeding, blijven die bikkelharde buikspieren slechts een droom. Als je hard traint, heeft je lichaam brandstof nodig. Gezond eten en voldoende water drinken gaan dus hand in hand met het bereiken van je doel. Sluit geen enkele voedingsgroep uit, want ook wat voeding betreft gaat het om de juiste balans.

Tip: Zet zeker volkoren producten, verse groenten en fruit, vette vissoorten, noten, peulvruchten, eieren, olijfolie en zuivel op het menu.

Gezondheid kan soms behoorlijk ingewikkeld worden. Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen? Hé hola, zo zijn we niet getrouwd. In deze rubriek tackelen we veelgemaakte fouten én trommelen we per valkuil de beste tips voor je op. Zo wordt kiezen voor gezond ineens een piece of cake (nou ja, niet letterlijk).

Menstruatiepijn verlichten? Voorkom dan deze valkuilen.