Hoezo is gezond eten ingewikkeld en tijdrovend? Receptmaker Nora French laat met enthousiasme zien hoe je binnen no time gezonder gaat eten. Ze doet dat met veel plezier, smaak en met een stevig oog gericht op groente. Nora’s zes gouden tips gaan dus over eten, maar er is meer!

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht wat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Nora French, receptmaker en auteur van Gezond fast food en Pioppi hét kookboek, haar tips om je gezonder, fitter en gelukkiger te voelen.

1. Eet gezond

“Als je gezond leeft, dan is de kans groot dat je lekker(der) in je vel zit. En gezond leven betekent gezond eten. Je bent wat je eet! Voeding heeft invloed op hoe we ons voelen en wat we denken en doen. Een gezond eetpatroon kan je mentale en fysieke gezondheid verbeteren. En gezond koken hoeft echt niet veel tijd en moeite te kosten.”

2. Denk: ‘Beter dan …’

“Wil je gezonder eten? Wees dan niet te streng voor jezelf! Een gezond eetpatroon is geen tijdelijk dieet, maar eerder een levensstijl die je opbouwt. Het principe ‘beter dan’ werkt goed. Vervang een ontbijt met cornflakes eens voor een bordje havermout; het is beter dan … Snack met noten in plaats van chips omdat het ‘beter dan’ is. Gezond proberen te eten is beter dan niet te doen! Doe wat je kunt, veranderingen hebben tijd nodig.”

3. Drink 1,5 tot 2 liter water

“Water is een onmisbare brandstof voor je lichaam. Door elke dag voldoende water te drinken hydrateer je je lichaam. En dat zorgt voor een helder hoofd en een stralende huid. Water helpt ook bij de transport van voedingsstoffen en afvalstoffen in je lichaam. Probeer overdag elk uur een glas water te drinken. Tip: doe er voor de smaak eens wat citroen, munt, komkommer of een framboosje in.”

4. Beweeg 30 minuten

“Er zitten ontzettend voordelen aan minimaal dertig minuten bewegen per dag. Je slaapt beter, je hebt minder kans op overgewicht, het bevordert je concentratie, je krijgt een mooiere huid en overall een betere gezondheid. Het maakt niet zoveel uit wat je precies doet, als je maar beweegt. Ga wandelen, dansen, zwemmen, fietsen of duik de sportschool in. Als je maar iets doet waar je blij van wordt, dan zal het je niet snel tegenstaan.”

5. Mediteer 5 minuten

“Sinds kort mediteer ik elke dag, meestal in de ochtend, ongeveer vijf minuutjes. Ik ga lekker zitten, zet een rustig muziekje op of ik volg een meditatiepodcast. Ik houd mijn aandacht bij mijn ademhaling. Dat kalmeert mij en brengt rust. Het is voor je hoofd en lijf belangrijk om elke dag zo’n moment te pakken. Gun jezelf die tijd, je verdient het!”

6. Slaap 6 tot 8 uur

“Hoeveel slaap je per nacht nodig hebt, dat is voor iedereen anders. Een goede richtlijn is 6 tot 8 uur het liefst ononderbroken slapen. Het belangrijkste voordeel van een goede slaap is dat je lichaam bij het wakker worden uitgerust is. Je voelt je fit en je staat meteen ‘aan’. Je spieren en organen hebben zich goed kunnen herstellen van de inspanningen van de dag. En wanneer je goed herstelt, wordt je immuunsysteem sterker en word je dus minder snel ziek.”

Nora French doet mee met de Gezond Held 2019-verkiezing van gezondNU. Vind jij dat ze moet winnen? Breng dan nu je stem uit.

Wie is jouw gezonde held van 2019?

De andere genomineerden zijn:

Vrouwenarts Barbara Havenith: “Zet je telefoon uit, zorg voor rust”

“Je hormonen zijn gebaat bij rust, veiligheid en ontspanning. Als je altijd maar geprikkeld bent door die continue stroom mails en nieuwsberichten, dan heeft dat gevolgen voor je cortisolgehalte en adrenalineniveau. Belangrijke hormoonproducenten zoals de bijnieren en de schildklier raken van slag en kunnen zo een scala aan klachten veroorzaken.”

Kinderarts Ines von Rosenstiel: “Maak afspraken met jezelf”

“Minder alcohol drinken: op dat vlak valt voor bijna iedereen nog wel winst te boeken. Maar minderen met drinken kan verdraaid lastig zijn. Voor mij werkt het beter als ik daadwerkelijk alcoholvrije dagen inplan. Bijvoorbeeld maandag tot met donderdag drink ik helemaal geen wijn of (wit)bier, maar op vrijdag, zaterdag en zondag mag ik wel af en toe een goed glas. Zulke afspraken maak ik met mezelf, en je kan het als steun in de rug ook nog eens in je agenda zetten. Dat maakt het makkelijker om je er ook aan te houden en de alcoholconsumptie te verminderen. ”

Fysiotherapeut Nathalie Schaafsma: “Maak van je hart geen moordkuil”

“Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat ik alles mag zeggen als ik het maar netjes doe. Nu tig jaar later draag ik deze wijze les nog steeds elke dag met mij mee. Ik zie om mij heen dat mensen dit niet altijd doen en wat er dan ontstaat is vaak opgekropte frustratie wat zich kan uiten tot fysieke- of mentale ongemakken. Natuurlijk heb ik ook weleens ongemakken gekend door juist wél iets te zeggen, maar gelukkig duurde dit dan nooit lang!”

Diëtist Harriët Verkoelen: “Stel je ontbijt eens uit”

“Een hardnekkige fabel is dat je per se moet ontbijten om ‘de boel op gang te brengen’. Als je ’s morgens niets kunt eten of geen honger hebt, eet dan niet. De laatste tijd zijn we juist bezig om mensen weer te leren ’s morgens eerst te gaan bewegen en pas daarna te eten. Je ontbijt uitstellen of zelfs overslaan (dit moet je trainen!) versterkt je stofwisseling juist. Ik weet dat het raar klinkt maar als je een aantal uren niet gegeten hebt dan gaat je stofwisseling veranderen en krijgen processen die anders niet gebeuren, een kans. Eén daarvan is vetverbranding. Dát brengt ‘de boel op gang’!”