Wie informatie zoekt over diabetes en voeding, vindt altijd iets over noten. Ze hebben een waslijst aan gezonde eigenschappen, van vitamine tot voedingsvezels, en staan bekend als het perfecte tussendoortje. Maar waarom zijn noten zo gezond voor mensen met diabetes? En hoeveel is een handje noten eigenlijk?

Dat noten gezond zijn, is alom bekend. Deze dopvruchten zijn een bron van mineralen als magnesium en selenium (belangrijk voor gezonde botten en spieren), bevatten veel voedingsvezels, eiwitten en vitamine B. Ook zijn noten rijk aan onverzadigde vetzuren, wat helpt het cholesterolgehalte in het bloed laag te houden. Na onderzoek van het medische tijdschrift BMC Medicine lijken noten nóg gezonder dan we al wisten. Uit dit onderzoek bleek onder andere dat mensen die een handje noten per dag eten, dertig procent minder kans hebben op hart- en vaatziekten dan mensen die geen noten eten. De kans op diabetes type 2 is ook veertig procent kleiner als je dagelijks noten eet.

Noten en diabetes

Naast dat het eten van noten de kans op diabetes type 2 verkleint, maakt het de bloedsuikerspiegel ook stabieler. Dit komt volgens onderzoekers doordat er magnesium en vezels in noten zitten. Nog een pluspunt: door de combinatie van weinig koolhydraten en veel vezels, houd je lang een vol gevoel. Daarom wordt een handje noten vaak de perfecte snack genoemd.

Maar hoeveel is een handje noten?

Overal lees je dat een handje noten per dag gezond is, maar hoeveel is dat precies? In het onderzoek van BMC Medicine hebben ze het over twintig gram noten per dag. Bij mensen die meer dan twintig gram noten per dag aten, zagen ze geen positieve effecten. Het Diabetes Fonds zegt dat 15 gram noten per dag genoeg is. Een (gezond) handje noten weegt dus maximaal twintig gram. Kies wel voor ongezouten en het liefst ongebrande noten, dat is beter voor je bloeddruk en ze bevatten meer vitaminen en mineralen. En laat de borrelnoten links liggen!