Wie alleen al bij het idee van goede voornemens begint te zuchten en te kreunen, moet toch echt wél blijven doorlezen. gezondNU heeft speciaal voor jou de lekkerste en leukste goede-voornemens-top-5 samengesteld. Deze toppertjes zijn ultieme aanraders als je diabetes hebt, maar eigenlijk ‘moeten’ alle andere mensen in Nederland er ook wat mee.

Goed voornemen 1: trakteer jezelf op frisse lucht

Als je diabetes hebt, is de kans dat bloedvaatjes in het netvlies vernauwen of beschadigd raken net wat groter. Hierdoor kun je op termijn minder goed gaan zien. Je kunt dat niet honderd procent voorkomen, maar bewegen en buiten zijn is wel heel erg belangrijk voor de gezondheid van je ogen. Lichaamsbeweging zorgt voor een goede doorbloeding van je netvlies. In huis is de lucht erg droog, dat vinden de ogen niet fijn. Lekker naar buiten gaan is goed voor je ogen zorgen. Dus haal elke dag minstens een half uur een frisse neus, als het even kan op de fiets of wandelend. Maar gewoon met een jas aan buiten genieten van de winterzon is ook prima!

Goed voornemen 2: lekker chillen

De bloedsuikerspiegel is erg gevoelig voor stress. Een beetje stress zet niet meteen alles op stelten, maar chronische stress moet je toch echt zien te managen. Dat kan op allerlei manieren. Enerzijds kun je dit jaar gaan ontdekken op welke manier jij je grootste stressbronnen kan temmen, anderzijds kun je in 2018 de ontspanningsfactor in je leven vergroten. Hoe? Gewoon door dingen te doen die jij ultiem prettig vindt. Laat je masseren, ga naar de sauna, volg een cursus mindfulness, ga er vaker op uit met vrienden, ga schilderen, tekenen of dans… Maakt niet uit wat je doet, maar doe van nu elke week iets waar je heerlijk relaxed van wordt!

Goede voornemen 3: vriendschap is gezond

Onderzoek van de Universiteit van Maastricht wijst uit dat mensen met diabetes type 2 vaker dan gemiddeld in een isolement leven. Drieduizend mensen deden mee aan de studie, waarbij het sociale netwerk in kaart werd gebracht. Mensen met diabetes type 2 bleken over een aanzienlijk kleiner netwerk te beschikken. Bovendien kwam naar voren dat alleenstaande mannen vaker diabetes type 2 hebben dan alleenstaande vrouwen. Blijkbaar verzorgen vrouwen die sociaal geïsoleerd zijn zichzelf gemiddeld beter dan mannen in een vergelijkbare situatie. Die betere verzorging zou hem kunnen zitten in gezonder eten (zelf koken) en meer bewegen. Momenteel zijn dat ook de speerpunten waar artsen op inzetten als het gaat om het verbeteren van de leefstijl bij diabetes. Maar de sociale component zou ook aandacht moeten krijgen, aldus onderzoekster Stephanie Brinkhues. Dus… reden te meer om dit jaar uit je schulp te kruipen, nieuwe vrienden te maken, oude vrienden op te zoeken, geliefden te koesteren én misschien zelfs mensen van wie je weet dat ze diabetes type 2 hebben, wat vaker op te zoeken.

Goed voornemen 4: verwen je huid

Als je een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt, wil je lichaam het teveel aan glucose kwijt. Daardoor moet je vaker plassen en droogt je huid uit. Uiteraard is het zaak om de bloedsuikerspiegel weer onder controle te krijgen. Zolang die missie nog niet geslaagd is, kan wat extra liefde voor je huid geen kwaad. Smeren is het devies. Want die droge huid is gevoeliger voor wondjes en infecties, die bij diabetes sowieso minder makkelijk genezen. In dat kader is ook heet douchen een echte afrader. Bij diabetes komt tevens vaak de doorbloeding van de huid wat in de knel. Bewegen is daar de beste remedie tegen. Maar als je daar geen zin in hebt, is een massage een heerlijk alternatief. Daarmee vang je twee vliegen in een klap, het ontspant en doet je doorbloeding goed!

Goed voornemen 5: Slaap lekker!

Voor iedereen die dol is op slapen en ervan houdt om op tijd in bed te duiken, blijf dat vooral doen in 2018. Een paar gebroken nachten laten je bloedsuikerspiegel al stijgen en triggeren de zin in zoet en vet. Door te zorgen voor een goede nachtrust zorg je beter voor jezelf en je bloedsuikerspiegel. Mocht je een ware nachtuil zijn? Ontketen dan in 2018 de designer in jezelf en maak je slaapkamer extra slaapverwekkend:

  • Schaf een ouderwetse wekker aan. De slaapkamer moet digitaalvrije c.q. prikkelarme zone in je huis zijn, zodat niet je uit je slaap haalt. En je niet nog even in de verleiding komt om wat dan ook te doen.
  • Groen en blauw zijn rustgevende kleuren. Als je je slaapkamer in die kleuren aankleedt, kan misschien net helpen om de slaap wat beter te vatten.
  • 15 graden is ideaal om jou binnen no time naar dromenland te laten varen. Raampje op een kier voor wat verse zuurstof is perfect.