Droge huid

Jeuk, schilfertjes, kloofjes, rode plekken: allemaal tekenen van een droge huid. Je bent niet de enige: veel mensen zitten letterlijk niet lekker in hun vel. Wil je dat veranderen? Dan is het belangrijk te weten dat de verzorging van onze huid van twee kanten moet komen: van buiten en van binnen.

Algemeen | Klachten | Behandeling | Oorzaken | Tips & Vragen

Algemeen

Opbouw van de huid

De huid bestaat uit verschillende lagen. Van buiten naar binnen zijn dat de opperhuid (epidermis), de lederhuid (dermis) en het onderhuids bindweefsel. Wie te weinig huidvet in de hoornlaag (bovenste laag van de opperhuid) heeft, kan geen vocht vasthouden. Dat verdampt dan gewoon in de atmosfeer, waardoor de huid uitdroogt.

Verzorging van de huid

Bij de verzorging van je huid is de uitwendige verzorging maar één deel van het verhaal. Voeding is net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker. Om in goede conditie te blijven heeft de huid vitaminen, mineralen en essentiële vetzuren nodig.

Je huid is een uitscheidingsorgaan. Een tweede belangrijke voorwaarde om de huid te ontlasten is daarom een goede darm- en nierfunctie.

Klachten

Een droge huid herken je aan kloofjes en een ruw en strak oppervlak. Vooral na het wassen voelt de huid strak en gespannen. Een te droge huid verouderd eerder en er komen meer rimpels. Maar dat is niet het enige. Bij een droge huid zie je vaak dat de beschermlaag op de huid is beschadigd. Externe invloeden, zoals bacteriën of schimmels, hebben veel meer vat op de huid. In dat opzicht is een droge huid een risico.

Negeer een droge huid niet, huidproblemen kunnen steeds erger worden. Rimpels kun je niet weghalen, maar je kunt ze wel deels voorkomen.

Behandeling

Het is belangrijk om een droge huid zowel van binnen als van buiten aan te pakken.

Voeding voor een gezonde huid

  • Het is onmogelijk om de huid van buitenaf te voeden. Goede voeding en zuurstof zijn daarom essentieel voor een mooie huid. Eet voeding vol vitaminen en mineralen; verse groente, vers fruit en hele granen.
  • Voor een goede huidfunctie zijn essentiële vetzuren belangrijk – de bekende omega-3 en 6-vetzuren. Omega-3-vetzuren kent iedereen van vette vis en walnoten. Omega-6-vetzuur draagt bij aan een goede elasticiteit en vochtbalans en zit onder andere in zaadoliën (teunisbloemolie) en een beetje in haver, eidooiers en orgaanvlees.
  • Drink ten minste anderhalf tot twee liter water.

Verzorging van je huid

  • Reinig je huid dagelijks, maar doe dit niet met water en zeep.
  • Bevorder de doorbloeding. Zorg voor voldoende beweging en neem regelmatig wisseldouches, massages of ga naar de sauna.
  • Gebruik alleen crèmes zonder alcohol en parfum. Die stoffen onttrekken juist meer vocht aan de huid. Een hydraterende crème is handig als ondersteuning van de barrièrelaag, zodat de huid beter vocht vasthoudt. Het is onmogelijk om met een crème van buitenaf vocht in te brengen.
  • Gebruik in bad of tijdens het douchen een goede badolie. Die ondersteunt de zuurgraad van de huid, waardoor je het beschermende vetlaagje vasthoudt en de huid soepel aanvoelt.
  • Neem voldoende nachtrust en ga regelmatig naar buiten.

Oorzaken

Ondanks alle verzorging blijft je huid altijd kwetsbaar. Dat komt door allerlei invloeden van buitenaf, zoals regen, zon, wind, temperatuurwisseling of zonnestralen. Maar ook de airco, verwarming, chloor in het zwembad en parfum in zeep of shampoo is van invloed.

Ook van binnenuit wordt de huid beïnvloed door bijvoorbeeld hormonen.

Tips & vragen

Artikelen in het dossier

Advertorial

Dagelijks een regelmatige stoelgang

Iedereen heeft zijn eigen ritme, ook wat toiletbezoek betreft. Dat ritueel kan negatief worden verstoord door harde ontlasting, waardoor het alleen maar moeilijker wordt...

Advertorial

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond