Een vrachtlading sinaasappels inslaan, een extra dikke trui aantrekken en vroeger gaan slapen. Eén op de tien mensen krijgt in de donkerste maanden van het jaar de griep. Wat zijn nu minder vanzelfsprekende manieren om de griep te voorkomen? Wij zetten ze op een rij.

Was je handen als een chirurg

Niet alleen als je in de zorg werkt, is het belangrijk om je handen grondig te wassen. Het is ook dé manier om griep te voorkomen. Toch nemen maar weinig mensen hier echt de tijd voor. Uit het Nationaal Toilet Onderzoek blijkt dat de meeste mensen nog geen vijf seconden hun handen wassen, terwijl twintig seconden het advies is. Was in ieder geval je handen na elk toiletbezoek en voor elke maaltijd. Volg ook deze slimme instructies voor het wassen van je handen.

Maak het scherm van je telefoon iedere dag schoon

Lichtknopjes, toetsenborden en deurknoppen worden regelmatig schoongemaakt, maar hoe vaak maak jij je telefoon schoon? Omdat de smartphone veel wordt gebruikt en óveral mee naar toe wordt genomen, van bed tot toilet, is het een bron van bacteriën. Uit studies blijkt zelfs dat smartphones en tablets vaak meer bacteriën bevatten dan een wc-bril. Maak er daarom een goede gewoonte van om iedere dag het scherm met een microvezeldoekje schoon te maken. Je telefoon echt grondig schoonmaken doe je door het toestel uit elkaar te halen en te desinfecteren. Meer dan een beetje azijn en water heb je niet nodig.

Slik extra vitamine D

Veel mensen hebben in de winter- en herfstmaanden een vitamine D-tekort. Logisch, want twee derde van de vitamine D in ons lichaam wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Onderzoekers van de Queen Mary University in Londen ontdekten dat mensen die regelmatig een vitamine D-supplement innemen minder snel geveld worden door de griep. Het slikken van dit supplement werd door de onderzoekers zelfs vergeleken met het krijgen van een griepprik. Help je afweersysteem een handje door in de donkerste maanden van het jaar iedere dag een supplement van 10 microgram te slikken. Wie zeventig jaar of ouder is, heeft het dubbele nodig. Je kunt ook meer voedingsmiddelen eten die vitamine D bevatten, zoals vette vis en volle zuivelproducten.

Maak je niet druk

Hoe meer stress je hebt, hoe meer energie er verloren gaat en hoe kwetsbaarder ons immuunsysteem is. Stress zorgt voor extra adrenaline en cortisol in het lichaam, waardoor de activiteit van witte bloedcellen geremd wordt. En die zijn juist zo belangrijk bij de afweer. In een stressvolle periode is de kans dus groter dat je verkouden wordt of de griep krijgt. Relativeer, doe ontspannende ademhalingsoefeningen en maak je vooral niet druk.

Ga naar de sauna

Onderzoek toonde aan dat een dag flink zweten in de sauna goed is voor je weerstand.  Door de warmte wordt je lichaamstemperatuur hoger, waardoor je kunstmatig koorts hebt. Extra afweerstoffen worden aangemaakt om ziekteverwekkers af te kunnen breken. En doordat je gaat zweten, verlaten de afvalstoffen van binnenuit het lichaam. Ook zorgt de warmte voor de toename van witte bloedcellen, waardoor je beter bestand bent tegen de griep. Daarnaast werkt het ontspannend voor de spieren en het tegen stress, wat je weerstand ook ten goede komt.