Even stress is niet erg. Maar een lange stressperiode kun je beter voorkomen. Van veel stress kun je namelijk letterlijk ziek worden. Wat is het effect van stress op je afweersysteem? En: hoe verminder je stress? Wij vroegen het psycholoog Baer Jonkers. 

“Het is vrij normaal om een dag of week stress te hebben. Dat kunnen we prima aan, maar niet maanden- of jarenlang”, vertelt psycholoog Baer Jonkers. Een te lange stressperiode kan resulteren in allerlei kwaaltjes; haartuitval, hoofdpijn, nekpijn, kortademigheid, maar ook griep. De helft van de Nederlanders is vaker ziek in tijden van stress en drukte.

Stress is een normale reactie van het lichaam. Komen we in een noodsituatie – help een beer! – dan verplaatst alle energie zich naar onze spieren en de bloeddruk schiet omhoog. Het hele lichaam gaat aan het werk om de beer af te schudden. Tegenwoordig schiet ons lichaam in dezelfde vluchtmodus door de hoge stapel werk, een presentatie of volle agenda. En dat is niet zo handig…

Stress en virus

Hoe vaker we deze reactie activeren, hoe meer energie verloren gaat en hoe kwetsbaarder ons immuunsysteem kan worden. Want de extra energie komt niet uit de lucht vallen. Stress leidt tot meer adrenaline en cortisol in het lichaam. Deze hormonen zouden de activiteit van de witte bloedlichaampjes kunnen remmen. En die zijn heel belangrijk bij de afweer. Ook zou een teveel aan cortisol de thymus, een klier die een belangrijke rol speelt binnen het immuunsysteem, ondermijnen. Grote kans dat je hierdoor eerder griepje of verkoudheid oploopt. We zijn dan geen makkelijke prooi meer voor een beer, maar voor virussen en infecties.

De beste tips voor minder stress

Gelukkig is er iets te doen aan stress. De volgende tips zorgen ervoor dat de stress je lichaam verlaat:

  1. Doe ontspannende ademhalingsoefeningen. Ga op je rug liggen en buig je knieën zodat je onderrug de grond raakt. Leg je handen op je buik en adem rustig en niet te diep in. Voel hoe je buik iets omhoog beweegt. Adem uit en voel hoe je buik weer omlaag gaat. Blijf gedurende vijf minuten ontspannen in- en uitademen.
  2. Stop met multitasken. Eigenlijk is ons brein niet gebouwd om meerdere dingen tegelijk te doen. Het gaat zelfs ten koste van je concentratie. Doe daarom één ding tegelijk met je volle aandacht.
  3. Doe zoals kleine kinderen. Kleine kinderen leven in het moment. Laat je net als kinderen verwonderen door fascinerende details.
  4. Wees creatief. Ga schrijven, het bos in, schilderen of boetseren. Doe iets waar jij van ontspant. Als je veel stress hebt verzameld in je lichaam, moet je een manier vinden om weer te ontladen.
  5. Ga vroeg onder de wol. Tijdens perioden van diepe slaap komen chemische stoffen vrij die de afweer versterken.
  6. Ga naar de sauna. De sauna is ontspannend, gezellig en nog gezond ook. Ga je er regelmatig naar toe, dan kan je lichaam ‘gehard’ raken en zal je minder snel kou vatten. Ga je liever niet naar de sauna? Neem dan een lekker warm bad of een warme douche!