<-- NIET ACTIEF -->

Dat vezels gunstig zijn voor vitale vaten, weten we al een tijdje. Maar specifieke graanvezels zijn gunstig na een hartinfarct, stelt onderzoeker Shanshan Li  van de Harvard School of Public Health. Wat is er zo gezond aan granen? En hoe eten we er meer van?

Mensen die een hartinfarct overleven, doen er goed aan om graanvezels te eten, ontdekte Shanshan Li en zijn onderzoeksteam van de Harvard School of Public Health. Onderzochte deelnemers werden naar de hoeveelheid groente en graanvezels die zij aten in vijf verschillende categorieën gedeeld. Van ‘geen vezels’ tot ‘zes porties of meer’ op een dag.

202115.plantina-incontent

Vezels = vitale vaten

Bij de mensen die veel graanvezels na hun infarct aten, zagen de onderzoekers een lager sterftecijfer binnen negen jaar. Hoe meer graanvezels men na een infarct at, hoe kleiner de kans was dat iemand stierf binnen negen jaar. Vezels uit groente en fruit maakten geen verschil. Hoe komt dit? Welke bijzondere krachten hebben die graanvezels? Onderzoekers weten niet exact waarom granen goed zijn, maar verwachten dat de graanvezels een betere insulinegevoeligheid, darmflora en lager serumcholesterol teweegbrengen.

Ook Patricia Schutte van het Voedingscentrum adviseert een vezelrijke voeding te eten. Vooralsnog maakt het volgens haar niet uit of vezels uit groente of uit granen komen. “ Beide vezels dragen bij aan een mee aan gezondere toestand. Ze verlagen de kans op hart- en vaatziekten. Het cholesterolgehalte zakt, waardoor aderen minder kans krijgen om dicht te slibben.”

Drie keer een graantje meer

  • Ontbijt – Havermoutpap met banaan en walnoten

Ingrediënten: kwart liter halfvolle melk, 25 gram havermout, 1 banaan, 20 gram walnoten

Bereiding: Breng de melk aan de kook. Roer de havermout erdoor en laat 2 minuten op laag vuur koken. Haal de pan van het vuur en laat 5 minuten staan. Doe er eventueel een scheutje honing bij. Snijd ondertussen de banaan in plakjes en hak de walnoten grof, en strooi het op de havermout.

  • Lunch – Mueslibol met kaas en appel

Ingrediënten: 1 mueslibol, halvarine, 1 eetlepel gemberjam, kwart stevige appel, 1 plak belegen kaas

Bereiding: Snijd de mueslibol open en smeer op beide kanten boter en jam. Snijd de appel in dunne plakjes. Vouw de kaas dubbel en leg deze op de onderste helft. Leg daarop de plakjes appel en leg de bovenkant van de mueslibol erop.

  • Diner – Indiase broodsalade met quinoa (vier porties)

Ingrediënten: 1 kleine bloemkool in roosjes, 5 el zonnebloemolie, 2 tl gemalen komijn, 3 tl kerriepoeder, 4 el quinoa, 2 pakken knoflook en koriander naan, 1 blik tomatenblokjes, 1 bos radijs, 1 bakje koriander, 1 pakje witte kaasblokjes.

Bereiden: Kook de bloemkool in 3 minuten. Giet af en laat uitlekken. Verhit ondertussen 2 el olie in een wok en fruit de komijn en kerriepoeder in 1 minuut. Doe de quinoa erbij en bak in 3 minuten gaar en knapperig. Voeg de bloemkool toe en draai het vuur hoog. Roerbak 2 minuten en doe het in een ruime schaal.

Verhit de rest van de olie in de nog vieze wok. Scheur het brood in stukken en roerbak 3 minuten. Doe het brood bij de bloemkool. Voeg de koude tomatenblokjes, radijs en koriander toe en schep om. Verkruimel de witte kaasblokjes erover.