Eigenlijk draait alles in ons leven om energie. Energie die ons lichaam alleen aanmaakt uit voedsel. Niemand leeft van de lucht! Toch eten we wel vaak lucht. Gebakken lucht, wel te verstaan. Beloftes die nergens op slaan. Beweringen die geen houtsnijden. Deze zeven gouden voedingstips zorgen voor meer energie en kracht.

De energie die je uit je eten haalt, wordt werkelijk overal voor gebruikt. Om te slapen, te sporten, het eten te verteren, je hart te laten kloppen en je bloed te laten stromen. Alleen om die reden is het logisch dat hoe voller en rijker je eten is, hoe meer je je lichaam kans geeft te bruisen en te bubbelen.

‘Leeg’ eten versus ‘vol’ eten

‘Leeg’ eten, en dan bedoelen we eten zonder voedingsstoffen, draagt nauwelijks bij aan de aanmaak van energie in je lichaam. We gaan niet preken over chips en roze koeken, maar zeggen alleen dit: als je leeg eten eet, is het niet vreemd dat je jezelf daarna als een leeg, uitgeblust persoon op de bank terugvindt. Wat is ‘vol’ eten? Eten dat rijk is aan vitaminen, mineralen en gezonde vetten. Je hoeft geen biochemicus te zijn en alles te weten over stofjes, maar het is erg fijn als je ‘begrijpt’ wat de rol is van specifieke vitamines en mineralen. We delen alvast zeven gouden vitaminen- en mineralentips:

1. Groen voor je oren

Groen eten beschermt je oren. Wat zeg je? Dat bedoelen we … Wie de hele dag lawaai aan zijn hoofd heeft, pleegt roofbouw op zijn lichaam. Je lichaam ervaart lawaai als stress en elke vorm van stress ‘vreet’ magnesium. Vul dat daarom aan! Magnesium zit in noten, zaden, groene groente en zeewier. Gun jezelf na een lawaaiige dag daarom gerust sushi. Of eet rauwe spinazie als sla op een sandwich. Groen is muziek voor je oren.

2. Vitamine K voor keiharde botten

Het is goed voor je botten én voor je bloedvaten: vitamine K. Maar hoe belangrijk ook, vitamine K is een grote onbekende. Om die reden is kwark zo’n fijn product. Sporters zijn er zo dol op vanwege de eiwitten omdat dit zo’n belangrijke bouwstof voor je lichaam is en goed voor het behoud van spierweefsel. Maar wat minder mensen weten is dat er veel vitamine K inzit; deze vitamine zorgt dat al die calcium wordt opgenomen in de botten. Vegan? Eet dan zuurkool: ook vol vitamine K.

3. Tuinbonen voor voorraad

Autch – hier gaat het vaak mis: vitamine B11. Foliumzuur is één van die vitaminen waarvan we lang niet altijd voldoende binnenkrijgen. Ons lichaam kan helaas alleen kleine voorraden opslaan. Als je voeding te weinig foliumzuur bevat, is die voorraad snel uitgeput. Van nature komt foliumzuur vooral voor in groenten en volkorenproducten. En die moesten we om allerlei andere redenen (vezels!) toch al meer eten. Dus laat die tuinbonen en broccoli maar doorkomen.

4. Minder moe met kalium

Moe … echt heel moe. En wat hoor je dan? Je hebt vast een ijzertekort. Nope. Er zijn zoveel energieleveranciers, dat het raar is dat we alleen aan ijzer denken zodra je moe bent. Vaak wordt kalium over het hoofd gezien. Als we een tekort hebben van dit mineraal zal dat onder andere zorgen voor vermoeidheid. Kalium zit gelukkig in allerlei voedingsbronnen. Topleveranciers zijn sojameel, witte bonen en linzen. Leve de boon!

5. Zeg eens AAA

Vitamine A vind je als ingrediënt in allerlei huidcrèmes. Maar vitamine A smeren hoeft niet, want de vitamine zit gewoon in je eten. Dus zeg ‘ns AA? Nee, eet AA! Er zijn meerdere vormen van vitamine A. Je hebt de ‘retinol’; de naam voor vitamine A in dierlijke producten zoals melk, vlees en eieren. Het lichaam kan ook zelf plantaardige carotenen omzetten in vitamine A. De bekendste carotenoïde is bètacaroteen het stofje dat groenten en vruchten hun geel of oranje kleur geeft zoals wortels, oranje paprika’s en mango.

6. Inkoppertje: vitamine C

Vitamine C eten we om griep te voorkomen – denken we. Dat klopt deels: de stof beschermt ons tegen werkelijk alles wat ons kan schaden. Van virussen en bacteriën, tot luchtvervuilende stoffen en fel zonlicht. Dat is direct de reden waarom juist fruit zo rijk is aan vitamine C. De vruchten van een plant zijn de meest tere en kwetsbare plantendelen. Toch hangen ze vrij en onbeschermd in de zon. Vitamine C in deze onderdelen van de plant zorgt ervoor dat ze kunnen overleven. Eten wij fruit, dan profiteer we mee van dit plantenpantser. Doen dus!

7. Kies voor bruin

Als je denkt aan gezond eten, denk je vaak aan groene groentes. Inderdaad erg gezond. Maar denk ook eens aan bruin; bruin brood, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Allemaal eten waarin de hele graankorrel wordt gebruikt. Dat betekent meer ijzer en vitamine B. Dat heb je nodig voor energie en kracht.