Trehalose is een kunstmatige zoetstof die steeds meer in de voedingsindustrie wordt gebruikt. Dat deze suikervervanger niet zo onschuldig is, ontdekten Leidse en Amerikaanse onderzoekers. Zij linken trehalose aan de verspreiding van een besmettelijke darmbacterie die ernstige diarree kan veroorzaken. Wat weten we over deze zoetstof? En waar zit het in?

De afgelopen jaren is het aantal mensen met een infectie met de besmettelijke darmbacterie Clostridium difficile flink toegenomen. De zoetstof trehalose wordt gelinkt aan darminfectie waarvan je ernstige diarree krijgt.

Uit experimenten van de onderzoekers van de Houston Medical School in Texas en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) blijkt dat twee ziekmakende types van de darmbacterie door de zoetstof trehalose worden gestimuleerd sneller te groeien. Besmetting met deze darmbacteriën kan bij mensen met een verstoorde darmflora ernstige diarree en zelfs een ontsteking van de dikke darm veroorzaken. In Amerika raakten het afgelopen 500 duizend mensen geïnfecteerd. Hoeveel dat er in Nederland zijn, is niet bekend.

Pasta, zuivel, ijs en gehakt

In 2000 en 2001 werd deze zoetstof in de Verenigde Staten en Europa veilig bevonden voor gebruik in voedingsmiddelen. Sindsdien wordt trehalose meer en meer in de voedingsindustrie gebruikt. De kunstmatige zoetstof verhoogt de houdbaarheid van voedingsmiddelen en bevat minder calorieën dan suiker. Kijk je op de verpakking van onder andere ijs, pasta, zuivel, gehakt, popcorn, cheddar, jam, witte chocola, noodles en chips, dan is de kans groot dat je trehalose tussen de ingrediënten ziet staan.

Effect zoetstof op darmbacterie

Maar trehalose doet meer dan voeding zoet maken. Ook slechte bacteriën die in je darm zitten, zoals de Clostridium difficile, zijn dol op deze zoetstof. De bacterie die bij (bijna) elk mens in de darm zit, heeft maar een kleine hoeveelheid trehalose nodig om te kunnen groeien. Onder normale omstandigheden veroorzaakt deze bacterie geen klachten. Als de bacterie zich plots gaat vermenigvuldigen, ontstaan er klachten. Het zou verklaren waarom door het gebruik van trehalose sinds 2000 meer mensen besmet zijn met de bacterie Clostridium difficile die deze ernstige diarree veroorzaakt.

Hoe vermijd ik trehalose?

Trehalose hoort onder het kopje novel foods. Dit zijn voedingsmiddelen en ingrediënten die niet vóór 15 mei 1997 binnen de Europese Unie werden verkocht. Bij novel foods kan het gaan om nieuwe ingrediënten en productiemethoden of toegevoegde stoffen die de gezondheidswaarde van het product verbeteren. Trehalose heeft daarom geen e-nummer. Wel kun je het op het etiket bij de ingrediëntendeclaratie vinden.

Gezonde darmflora = minder vatbaar voor darmbacteriën

Een gezonde darmflora maakt je minder vatbaar voor allerlei schadelijke darmbacteriën. Eet daarom zoveel mogelijk vers en zelfgemaakt – zo vermijd je op de makkelijkste manier allerlei toevoegingen die een ongewenst effect hebben op je darmen. Met deze tips houd je je darmen verder in topconditie:

  1. Luister naar je darmen. Stel naar het toilet gaan nooit uit. Ga als je aandrang voelt. Door het uit te stellen, zit je ontlasting te lang in de dikke darm met harde ontlasting als gevolg.
  2. Kies voor gefermenteerde voedingsmiddelen. Yoghurt, karnemelk, kwark, zuurdesembrood en zuurkool ondersteunen een gezonde darmflora. Deze producten zijn met behulp van bacteriën, gisting en schimmels gemaakt.
  3. Eet volkoren. Kies voor de minst bewerkte voedingsmiddel, dus zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en volkorenbrood in plaats van wit. Hier zitten de meeste voedingsstoffen en vezels in. Een portie gekookte zilvervliesrijst bevat zelfs meer dan drie keer zoveel vezels als witte rijst.
  4. Experimenteer met kruiden. Koriander, peterselie, rozemarijn, venkel, groene munt en citroenmelisse geven een maaltijd smaak en maken het beter verteerbaar.
  5. Kauw, kauw, kauw. Het startsein voor je spijsvertering. Door goed te kauwen verteer je je eten beter. Zorg voor eten met een bite om genoeg kauwen makkelijk te maken.