<-- NIET ACTIEF -->

Wie diarree heeft, lijkt wel een abonnement op de wc te hebben. Ben je net uit het kleinste kamertje, voel je alwéér aandrang. Gelukkig zijn er genoeg natuurlijke tips die zorgen voor verlichting en je diarree helpen verminderen. Jij blij, je buik blij.

1. Drink gemberthee

Gek op gemberthee? Dan kun je je lol op als je diarree hebt. Gember heeft namelijk een ontspannende werking op de darmen, waardoor de ongecontroleerde samentrekkingen verminderen. Ook helpt gember tegen misselijkheid. Doe voor de lekkerste gemberthee niet een paar plakjes in heet water, maar pak er een pannetje bij. Schil een stuk verse gember ter grootte van een duim, snijd deze in plakjes, leg ze in een pan en giet er een halve liter kokend water op. Laat dit tien minuten pruttelen met de deksel op de pan. Gooi alles door een zeef en voeg eventueel wat Nederlandse honing of citroen toe.

2. Zet bananen, beschuit en rijst op het menu

Dat pittig eten een no go is als je diarree hebt, is zo klaar als een klontje. Wat wel bovenaan je boodschappenlijstje mag staan, zijn bananen, beschuit en rijst. Deze voedingsmiddelen zijn niet alleen licht verteerbaar, maar nemen ook het overtollige water in je darmen op. Hierdoor wordt je ontlasting vaster en neemt je diarree af. Net wat je wil.

3. Eet muizenhapjes tegen diarree

Diarree gaat vaak samen met buikkrampen. De truc om hier minder door geplaagd te worden, is kleine porties eten. Wanneer er iets in je maag komt, worden je darmen namelijk geprikkeld. Soms moet je daardoor meteen wéér naar de wc rennen. Je hebt dan niet iets verkeerds gegeten, maar je maag en darmen zijn gewoon nog gevoelig. Gedurende de dag kleine porties eten, is dan ook het beste.

4. Doe een aantal ontspannende yogahoudingen

Dag en nacht staan onze hersenen en darmen met elkaar in verbinding. Dit wordt de hersen-darm-as genoemd. De darmen geven continu signalen aan de hersenen en andersom. Daarom kun je het ook aan je darmen merken als je gestrest bent. Is je diarree iets minder? Rol dan je yogamatje uit voor een aantal ontspannende houdingen. Deze yogahoudingen brengen rust in je lichaam, wat je ook merkt aan je buik.

5. Drink veel, héél veel

Heb je last van diarree, dan kan het lichaam het vocht dat je het geeft niet vasthouden. Het gevaar is dat je uitdroogt. Drink daarom veel water of maak zelf een rehydratiemiddel door 1 liter water, 4 theelepels suikers, een halve theelepel zout en een paar druppels citroensap te mengen. Drink dit in kleine hoeveelheden gedurende de dag.